چاپ
دسته: مقالات
بازدید: 2823

 

 

اصلاح و تقویت اعتماد به نفس کودکان

 

امروزه نقش اعتماد به نفس و اهمیت آن در پیشرفت افراد در جنبه های مختلف زندگی بر همه شناخته شده است . داشتن هدف ، جهت و راه رشد را برای استعدادهای افراد مشخص می کند و نداشتن هدف یکی از نشانه های مشخص ضعف اعتماد به نفس است . فردی که بر خود اطمینان و اعتماد ندارد هدفی را برای خود مشخص نمی کند و اگر هم هدفی مشخص کند آن را به طور جدی دنبال نمی کند اما فردی که اعتماد به نفس کافی دارد هدف را نیرو بخش زندگی دانسته و برای رسیدن به آن تلاش می کند ( رحیمی - 1381 ) .

 

 

 

 

       افراد مختلف تعاریف متفاوتی از اعتماد به نفس دارند . به نقل از اسلامی نسب (1372) اعتماد به نفس یعنی اینکه فرد آنقدر به عملکرد خود اطمینان دارد که می تواند در جهت مصالح فردی و اجتماعی بدون لغزش گام بردارد .

       باتلر ( 1998 ) اعتماد به نفس را به عنوان یک اعتقاد و اطمینان راسخ تعریف می کند و معتقد است که اعتماد یک نفر می تواند به عنوان درجه ای از یقین تعریف شود که افراد در مورد توانایی خودشان برای موفقیت از یک کار یا موقعیت خاص دارند . او اعتماد را مترادف خودباوری در نظر گرفته است .

       اسمایلز اعتماد به نفس را بدین صورت تعریف کرده است : احترام قائل شدن برای خود و اطمینان نسبت به توانایی خود و با ارزش شمردن خود (رحیمی - 1381) .

      به طور کل می توان چنین گفت که اعتماد به نفس یک احساس عمومی یا رویکرد یا نگرشی است که به افراد اجازه می دهد تا برداشت های واقعی و در عین حال مثبتی از خود و موقعیت هایشان داشته باشند . داشتن اعتماد به نفس به این معنی نیست که افراد قادر به انجام هر کاری باشند . افراد برخوردار از اعتماد به نفس دارای انتظارات واقعی هستند و حتی اگر بعضی از انتظارات آنها برآورده نشود ، ضمن ریشه یابی علت آن ، برداشت مثبت از خودشان را ادامه داده و خود را قبول دارند (پدرام - 1388) .

       با توجه به این تعریف می توان چنین نتیجه گرفت که اعتماد به نفس واقعی دارای سه رکن است :

ارزش بدون قید و شرط : به این معنی که همه مردم یکسان و غیرقابل مقایسه بوده و به عنوان یک انسان ارزشمندند .

دوست داشتن بدون قید و شرط : کودکانِ دارای اعتماد به نفس در خانواده هایی بزرگ می شوند که آنها را به خاطر خودشان دوست دارند . این خانواده ها به زندگی فرزندانشان علاقمند هستند ، به آنها احترام می گذارند ، آنها را برای رسیدن به اهداف عالی حمایت کرده و با وضع محدودیت های مناسب از آنها مراقبت می کنند .

رشد کردن : هنگامی که به طور سازنده و مفیدی زندگی می کنیم ، تصمیمات معقولی می گیریم و ویژگی های ارزشمندی را در خودمان رشد می دهیم ، احساس بهتری نسبت به خودمان داریم . این رشد روانی و معنوی ارزشمندی ما را تغییر نمی دهد بلکه به ما کمک می کند تا رضایت بیشتری از خودمان داشته باشیم (اسکیرالدی - 2007) .

با توجه به این تعاریف ، در اعتماد به نفس بالا :

اما وقتی اعتماد به نفس پایین دارید :

 

       هر انسانی بر اساس ملاک هایی که در اختیار دارد ، همواره خود را مورد ارزیابی قرار داده و میزان کارآیی ، موفقیت ، توانمندی و ارزشمندی خود را تعیین می کند و بدین ترتیب جایگاهی که به خود می دهد ، درجه اعتماد به نفس او را مشخص می کند . عوامل متعددی در فرآیند شکل گیری اعتماد به نفس موثرند که در این مقاله به مهم ترین آنها به شرح ذیل اشاره می شود :

 

 

 

 

       همان طور که بیان شد ، مجموعه گفته ها ، شنیده ها و مشاهدات فرد در طول زندگی خود منجر به شکل گیری فرضیاتی خواهند شد که بعضی از آنها مفید و برخی مضر هستند . در این قسمت ، مهم ترین فرضیاتی که در جریان اعتماد به نفس مداخله کرده و می توانند تاثیر سوء داشته باشند ، مطرح می شوند :

 

 

 

افرادی که دارای افکار ذکر شده در قسمت قبل هستند در معرض خطاها و اشتباهات فکری قرار دارند که این خطاهای فکری می توانند زمینه ساز افسردگی ، اضطراب و خشم در آنها باشند . مهم ترین خطاهای فکری در افراد دارای اعتماد به نفس پایین شامل این مواردند :

 

پس از اینکه نسبت به شکل گیری اعتماد به نفس و تاثیر افکار و خطاهای فکری در کاهش و ضعف آن پی بردید ، باید برای تقویت و بهبود اعتماد به نفس خود اقدام کرده و گام های زیر را بردارید :

       حتما" به خودتان و به جنبه های مثبت تان هر چند کوچک فکر کنید مثلا" به خودتان یادآور شوید که (( من قبلا" این کار را نمی توانستم انجام بدهم ولی الان توانستم ، هر چند کوچک است ولی بابت کاری که انجام داده ام از خودم احساس رضایت می کنم )) و به خودتان امتیاز و پاداش بدهید و برای خودتان ارزش قائل شوید . حتما " خودتان را تشویق کنید مثلا" به خودتان بگویید (( آفرین ، تو توانستی این کار را بکنی )) . تشویق های دیگری هم وجود دارد مثلا" می توانید برای خودتان جشن بگیرید و آن چیزی را که دوست دارید برای خودتان بخرید . در صورتی که از وضعیت جسمی خود رضایت ندارید ، با این طرز فکر صحیح آشنا شوید که ارزش افراد بر حسب ویژگی های ظاهری و جسمی نیست ، بسیاری از افراد قد کوتاه نسبت به افراد قد بلند مزایا و محاسنی دارند که قابل مقایسه نیست (بیرشک - 1387) .

       سخن آخر اینکه:

خودتان را به خاطر آنچه که هستید و دارید دوست بدارید نه به خاطر آنچه که دیگران در شما دوست دارند .

  1. بیرشک - بهروز (1387) اعتماد به نفس سالم ، آیا امکان تغییر و بهبود در اعتماد به نفس وجود دارد ؟ ،نشر قطره ، تهران .
  2. پدرام - احمد (1388) اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی ، انتشارات کیاراد ، چاپ دوم .
  3. رحیمی - غلامعباس (1382 - 1381) بررسی رابطه بین میزان اعتماد به نفس و سبک های رهبری مدیران دوره متوسطه استان چهار محال و بختیاری (بر اساس تئوری مسیر - هدف) ، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی ، سعید رجایی پور ( استاد راهنما ) ، ابوالقاسم نوری ( استاد مشاور )
  4. گروه نویسندگان (1383) سلامت روان ، اعتماد به نفس ، درباره خشم ، درباره غلبه بر تنهایی ، ترجمه امیر مسعود احمدی ، شرکت انتشارات فنی ایران ، چاپ اول .

Schiraldi - Glenn R (2007) 10 simple solutions for building self-esteem ، how to end self-doubt , gain confidence and create a positive self-image ، new harbinger publications . Inc

گردآورنده : مژده پورحسین - کارشناس کودک و نوجوان