سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

 در مورد این که مثبت اندیشی چه فوایدی دارد، بسیار شنیده ایم. واقعا مثبت اندیشی چیست؟ و چطور می شود از آن برای رشد سلامت و شادمان بودن استفاده کرد؟

مزایای مثبت اندیشی و نگرش مثبت :

احتمالا این سوال را زیاد شنیده اید که "آیا نیمه پر لیوان را می ببینید یا نیمه خالی آنرا؟ ". پاسخ شما هرچه باشد، بیانگر درک شما از مثبت اندیشی میباشد ، و این که چشم انداز شما در زندگی مثبت است یا منفی .

ممکن است اینطور تصور کنید که مثبت اندیشی دیدن امور با لنزهای رنگی در دنیایی پراز گل و بلبل، و نادیده گرفتن جنبه های منفی زندگی است. در حالیکه معنای واقعی مثبت اندیشی این است که به چالشهای زندگی با رویکردی مثبت، نزدیک شوید. این امر به این معنا نیست که موقعیت های منفی و بد را ضرورتا نادیده بگیرید و یا از آن اجتناب کنید، بلکه به این معناست که تمام تلاش خود را برای رویارویی با موقعیت های بالقوه بد بکار ببرید، تلاش کنید بهترین ها را در افراد دیگر ببینید، و خود و توانایی های خود را در یک نور مثبت مشاهده کنید.

بعضی محققین، مثل "مارتین سلیگمن" روانشناس مثبت گرا، اغلب مثبت اندیشی را در سبک توضیحی معنا می کنند. سبک توضیحی، روشی است که چرایی وقوع حوادث را توصیف می کنید. افرادی که دارای سبک توضیحی خوش بینانانه هستند، وقتی اتفاقات خوب رخ می دهد به خودشان اعتبار می بخشند و خود را تحسین می کنند. معمولا در اتفاقات بد عوامل بیرونی را مقصر می دانند، وحوادث منفی را موقتی و غیرمعمول می ببینند. از طرف دیگر، افرادی با سبک توضیحی بدبینانه، وقتی حادثه بدی رخ می دهد، اغلب خودشان را سرزنش می کنند، وقتی موفقیتی بدست می آورند، اعتبار کافی را به خود نمی دهند، و درانتظارحوادث منفی هستند و آنرا بخش لاینفک زندگی خود می دانند. همانطور که می توانید تصور کنید، سرزنش خود برای حوادث خارج از کنترل ، یا دیدن این حوادث ناخوشایند به عنوان بخش پایدار زندگی، می تواند تاثیر منفی ای در ثبات خلقی شما داشته باشد. 

مثبت اندیشان بیشتر مستعد استفاده از سبک توضیحی خوش بینانه هستند، و البته لازم به ذکر است که مردم، بسته به موقعیت می توانند بطور متنوعی برخورد کنند. به عنوان مثال: فردی که در کل آدم مثبت اندیشی است، ممکن است روش توصیفی بدبینانه ای را در موقعیت های چالش برانگیزی مثل موقیعت کار یا مدرسه بکار گیرد. 

 

در سالهای اخیر اصطلاح " قدرت مثبت اندیشی " توجه زیادی را با کتابهای "خود-یاری" مثل کتاب راز، به  خود جلب کرده است. براساس نتایج اعلام شده توسط کلینیک "مایو" مثبت اندیشی با دسته وسیعی از فواید تندرستی شامل:

 

  • عمر طولانی تر
  • استرس کمتر
  • سطح پایین تر افسردگی
  • افزایش مقاومت در مقابل سرماخوردگی
  • مهارتهای مقابله ای و مدیریت استرس بهتر
  • احتمال خطر کمتر ابتلا به گرفتگی عروق منتهی به مرگ
  • افزایش تندرستی جسمانی
  • سلامت روانشناختی بهتر

مرتبط است.

این کلینیک در تحقیقی از 1558 فرد مسن این نتیجه را نشان داد که مثبت اندیشی می تواند ضعف بدنی دوران سالمندی را نیزکاهش دهد.

فواید بسیاری در رابطه با مثبت اندیشی مورد بررسی قرار گرفته ، اما واقعا چه چیز در مثبت اندیشی وجود دارد که سبب این تاثیرات در سلامت جسمانی و روانی می شود. یکی از نظرات این است که افراد مثبت اندیش کمتر تحت تاثیر استرس قرار می گیرند؛ و نظر دیگر این است که افراد مثبت اندیش در کل متمایل به داشتن زندگی سلامت تری هستند. احتمالا بیشتر ورزش می کنند، تغذیه رژیمی تری را دنبال می کنند، و از رفتار های غیر سالم اجتناب می کنند.

 

توصیه هایی برای مثبت اندیشی :

حتی اگر شما خوش بین متولد نشده اید، کارهایی هست که می توانید انجام دهید تا یاد بگیرید چگونه مثبت اندیش شوید. یکی از اولین قدم ها متمرکز شدن بر گفتگوی درونی خودتان ، و توجه کردن به گفتگوهایی است که با خود دارید .

جزوه کار گفتگوی مثبت در سلامت روان می تواند در این راه یاری گر شما باشد تا با بکارگیری تکنیک های ارائه شده، نگاه مثبت را درخود پرورش دهید.

 

 

 

 مهناز مرادی " مشاور- زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere