سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

دختر خانمی در حالیکه به سختی  گریه می کرد اینطور می گفت : نامزد من حسود است . او از من می خواهد باهمه دوستانم قطع رابطه کنم و فقط اوقاتم را با او بگذرانم. و اگر با دوستانم ملاقاتی داشته باشم یاحتی تلفنی صحبت کنم ، عصبانی میشود. ابتدای رابطه خیلی هیجان زده شده بودم که مردی اینطور عاشقانه با من رفتار می کند. آنقدر هیجان زده شده بودم که نشانه ها را نادیده گرفتم. خودم را متقاعد کردم که او عاشق من استهمه این ها در طی زمان درست می شود. اشتباه می کردم. خیلی اشتباه می کردم. هرچه به ازدواج نزدیکتر می شویم، او کنترل گرتر می شود . نمی دانم چکار کنم.

براساس تجربیات و تحقیقات می توان گفت علائمی وجود دارد که توجه به آنها می تواند در تشخیص اینکه آیا با فرد مناسبی در ارتباط هستیم که میخواهیم با او پیوند زناشویی ببندیم یا نه؟ کمک کند.

در اینحا به 12 مورد از این نشانه ها اشاره می کنیم.

یک فرد نامناسب و آزار دهنده این علائم را دارد

  1. جذاب بودن:این افراد به سرعت با ستایش وتحسین و هدیه فرد را رام می کنند. خیلی سریع با بیان جملاتی مثل "من نمی توانم بدون تو زندگی کنم" یا " اگر مرا رها کنی خودم را خواهم کشت"، رابطه را به سمت رابطه ای منحصر بفرد هدایت می کنند. به وضوح روشن است که این جملات نشانده این هستند که به قول معروف یه جای کار می لنگد.
  2. حسود بودن: یگران را به عنوان تهدیدی برای ارتباط  قلمداد می کند و بیرحمانه شما را متهم به خیانت می کند. " من می دانم تو داری به من خیانت می کنی". حقیقت این است که فرد آزار دهنده معمولا شکننده است 
  3. دغلکار:آزار رساندن و دغلکاری دست در دست هم می دهند. این شخص به راحتی نقطه آسیب پذیری دیگران را تشخیص می دهد و از آن به عنوان سلاحی برای کنترل، محرومیت و تحریک استفاده می کند. جای تعجب ندارد که مثل یک کودک مورد آزار قرار می گیرید.
  4. کنترل کننده: بررسی دائمی محل سکونت قربانی ویژگی مشترک این افراد است ." من مسافتی را که با ماشین طی کرده ای، بررسی می کنم ، یا "من میدانم چقدر طول می کشد تا به مقصد برسی، پس به من دروغ نگو". اگر این فرد مرد باشد، اغلب اجازه نمی دهد همسر یا دوست دخترش کار کند چون ممکن است کسی را ملاقات کند. و اگر زن باشد ، مدام محل کار و ارتباط با خانم ها در محیط را بررسی کرده و گزارش می خواهد.
  5. قربانی: یک آزار دهنده مسئولتی در قبال خطاهای تصمیم گیری خود، به عهده نمی گیرد. انگار آنها هیچوقت اشتباه نمی کنند. وقتی کارشان را از دست بدهند ، یا با کسی جدل کنند، دیگری است که باید سرزنش شود. " تو باعث شدی که من باهات درگیربشم." یا " من مواد مخدر استفاده کردم چون تو بهم استرس وارد کردی."
  6. خود شیفته: دنیا حول محور او و خواسته هایش می چرخد. او این باور را دارد که قربانی روی پوست تخم مرغ راه می رود و دائم در انتظار اتفاقات سخت بعدی است.
  7. تناقض: نوسانات خلقی ویژگی مشترک این افراد است. یک دقیقه خوشحال و خوش خلق هستند، دقیقه ای دیگر انگار مشت خورده اند. بدخلق و پرخاشگر می شوند.
  8. منتقد حمله های کلامی معمولا جزء اولین اقدامات این افراد است. " تو یک دروغگوی احمق و نفرت انگیز هستی". اگر مرد باشد " تو نمی تونی منو ترک کنی ، هیچ مرد دیگری حاضر نیست با تو سرکند". و اگر زن باشد " هاها،تو به خودت میگی مرد؟ ، تو هیچی نیستی جز یک بچه ننه بی عرضه".
  9. منزوی: کناره گیری از دیگران کلید طلایی تشخیص این افراد است . به خاطر انزوایشان فشار می آورند که فرد مقابل کاملا تسلیم و وابسته به ایشان باشد. " خانواده ات باعث بیشترین مشکلات ما هستند. لازم نیست با هیچکدامشان ارتباط داشته باشی".
  10. حساسیت بیش از حد کوجکترین احساس انتقاد یا توهینی منجر به فحاشی یا یاوه گویی می شود. و هیچ کس نمی تواند او را آرام کند. "رئیسم اینو تو کاسم گذاشت"، " بچه ها برای این که خوشحال باشن رو سر من سوارن" ، یا " پلیس اصلا منو نشون کرده"، و... شکایات رایج این افراد است .
  11. شرور و و بی رحم: ارعاب، ترس، و تحریک درد ، باعث تقویت قدرت او میشود. این فرد هیچ تصوری از آسیب رساندن به دیگران ندارد. به همین دلیل وقتی تحریک شود شرور و بی رحم شده مطالبی مثل " اگر مال من نباشی ، مال هیچ کس دیگری هم نمی تونی باشی " ، یا "من فقط تظاهر کردم دوستت دارم که بتونم ازت سوءاستفاده کنم " ، و... را بیان می کند.
  12. توبه مزورانه: بعد از هر حمله و توهینی قسم می خورد که " هرگز دوباره این کار را نخواهم کرد". اما چنین اتفاقی فقط در صورتی که کمک حرفه ای دریافت کند و مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد، ممکن است رخ دهد .

 

بعد از ازدواج این رفتارها بسرعت افزایش پیدا می کنند. بنابراین مهم است که علائم هشدار را بشناسید. این باور دروغ که "این کارها که آزار نیست، او که دستش رو روم بلند نکرده" را، کنار بگذارید.  

 

هشدار:  خطرناک ترین زمانی که شخص مشکل دار از آزار استفاده می کند، بلافاصله بعد از آن است که بفهمد قدرت خود را ازدست داده است. وقتی بداند کنترل خودش را از د ست داده، اغلب به شدت و با خشم واکنش نشان می دهد . بنابراین راه فراری قبل از اعلام قطع رابطه پیدا کنید، بنحوی که بتوانید از خود درمقابل رفتار پرخاشگرانه او محافظت کنید. 

 

 

 مهناز مرادی " مشاور- زوج درمانگر

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere