سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

اهداف مهم هستند و شما به نقشه ای واضح و خاص برای تنظیم هدف،(چه اهداف شخصی و چه شغلی)، نیازمندید. این مطلب تلاش می کند تا روش درست رسیدن به  هدف را بیان کند.

چگونه اهداف به موفقیت منتهی می شوند:

نداشتن هدف یعنی راکد بودن. می توان زندگی روزمره را در ارتباط با دوستان، همکاران، خانواده سپری کرد و در نهایت سرجای اول خود بود. مطئناهیچ کس نمی خواهد همیشه دریک مکان بماند.

در مورد هر چیزی که می خواهید در زندگی به آن برسید، داشتن یک هدف، نقشه، و طرح، تنها راه پیشرفت و رسیدن به خواسته است . هدف به شما جهت و انگیزه می دهد که هر روز صبح از خواب بیدار شوید، و امور را از زاویه و دیدگاهی کاملا متفاوت و مثبت ببینید.

چرا بسیای از مردم در رسیدن به اهدافشان شکست می خورند؟

تنطیم و رسیدن به هدف ساده نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد در رسیدن به اهدافشان شکست می خورند. تحقیقی در دانشگاه اسکانتون نشان می دهد که تنها 8% افراد به هدفی که برای خود در سال تنظیم می کنند، می رسند . این که 92% شکست می خورند، به این دلیل است که  بسیاری از افراد به اهداف خود به شکل آرزو و امید نگاه می کنند. امیدوارند بتوانند وزن کم کنند، آرزو دارند کار شخصی خودشان را شروع کنند، یا شغل بهتری بدست آورند. مشکل آرزو و امید این است که نقشه و طرح، تنطیم زمانی، و چشم اندازی برای رسیدن به آنها، ندارد. هنگامی که این امیدها و آرزوها با واقعیت های زندگی روزمره روبرو می شوند، به زودی به رویا و امید گمشده تبدیل می شوند. بنابراین به منظور رسیدن به چیزی در واقعیت، شما نیاز به یک هدف مشخص دارید - یک هدف SMART هدف خوبی است.

هدف اسمارت خود را تنظیم کنید:

پایه و اساس تمام اهداف موفقیت آمیز هدف SMART است که در اصل در سال 1981 توسط جورج تی دورن در مقاله ای به نام "S.M.A.R.T." نوشته شد. این فرمول از آن زمان تا کنون در اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اسمارت مخفف پنج کلمه است. خاص "Specific"، قابل اندازه گیری "Measurable"، اختصاصی "Assignable" ، واقع گرایانه "Realistic"و مرتبط با زمان  "Time-related"است . این برنامه توسط شرکتها و افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در تمام زمینه ها مثمر ثمر بوده است . نقطه قوت اهداف اسمارت این است که مسیر واضحی برای رسیدن به هدف را طراحی و تنظیم می کند و چارچوب زمانی مشخصی برای رسیدن به آن دارد. اجازه دهید نگاه جزیی تری به آن داشته باشیم:

خاص : برای دستیافتنی بودن یک هدف ، لازم است پیامد کاملا واضح و شفافی داشته باشد. آنچه لازم است از خودتان بپرسید این است که " دقیقا می خواهم به چه چیز برسم؟"  هرچه هدفتان واضح تر باشد، احتمال بیشتری دارد که آنرا بدست آورید. به عنوان مثال اگر فقط بگویید " می خواهم وزن کم کنم" ، اگر یک روز شام نخورید، به هدفتان می رسید و وزن کم می کنید. اما احتمالا این چیزی نیست که در ذهنتان دارید، لازم است خیلی واضح تر و خاص تر باشید: " می خواهم تا 6 ماه آینده، 10 کیلو وزن کم کنم" . این حالا مشخص تر است و اجازه میدهد مابقی قسمتهای هدف اسمارت مورد استفاده قرار گیرد.

قابل اندازه گیری: هدف لازم است قابل اندازه گیری باشد. مثال بالا را در نظر بگیرید، این که می خواهم تا 6 ماه آینده 10 کیلو وزن کم کنم ، قابل اندازه گیری است . همه آنچه لازم دارید این استکه خودتان را از روزی که شروع می کنید، وزن کنید و 10 کیلو از آن کم کنید  و هدف خود را آخر 6 ماه قرار دهید. سپس هر هفته خود را وزن کنید تا مسیر پیشرفت را ببینید.

اختصاصی اختصاصی کردن به این معناست که مشخص شود چه کسی مسئول تحقق این هدف است. در مثال کاهش وزن، تنها کسی که مسئول است، شمایید. بنابراین لازم است تمام مسئولیت کاهش وزن را به عهده بگیرید. اگر در این مسیر شکست خوردید هیچ کس جز خودتان مسئول نیست. لازم است مسئولیت رسیدن به هدفتان را به عهده بگیرید.

واقع گرایانه : برای رسیدن به هر هدفی لازم است که براساس واقعیت تنظیم شود. اگر می خواهید 10 کیلو در یک هفته کم کنید ، هدفی غیرواقعی انتخاب کرده اید که منجر به شکست می شود. گرچه ممکن است از نظر تئوری ممکن باشد، ولی احتمال رسیدن به آن بسیار کم است . کم کردن این مقدار وزن در طی 6 ماه برای بسیاری از افراد واقع گرایانه است . ولی  کاهش 10 کیلو در یک هفته ، نه.

مرتبط با زمان:  در انتها شما یک زمان پایانی نیاز دارید. تمام اهداف نیاز به زمان پایانی دارد تا حس اورژآنسی بودن را برایتان ایجاد کند. برای مثال " کم کردن وزن در 6 ماه " خاص، قابل اندازه گیری  واقع گرایانه، و مدت دار است و اگر تمام مسئولیت آن را به عهده بگیرید، اختصاصی هم هست. تمام عناصر هدف اسمارت مهیا است.

چگونه در واقعیت به هدف SMART خود برسید:

آیا این 5 عنصر برای رسیدن به هدف کامل هستند؟ احتمالا نه. مشکلی که فرمول هدف SMART دارد، این است که فاکتور انسانی را به حساب نمی آورد. ما به انگیزه و دلیلی برای رسیدن به این اهداف نیاز داریم. وقتی انگیزه یا چرای واقعی ای ندارید، محکوم به شکست هستید. کم کردن 10 کیلو در 6 ماه یعنی گذراندن ماهها احساس گرسنگی. گرسنگی چیزی نیست که به سادگی بشود آنرا نادیده گرفت. حتی اگر قدرت ذهنی فوق العاده ای داشته باشید، برای خوردن پیتزا، کیک شکلاتی، و کیک بستنی وسوسه می شوید.

تمام اهداف SMART را می توان در سه کلمه خلاصه کرد: چی؟ چرا؟ چگونه؟

می خواهید به چی برسید؟

چرا می خواهید به آن برسید؟

چگونه می خواهید به ان برسید؟

وقتی هدفتان را اینطور ساده کنید ، رسیدن به آن آسانتر می شود.

چرای شما برای رسیدن به هدفتان چیست؟

وقتی در نظر می گیرید که 10 کیلو وزن کم کنید ، سوالی که لازم است از خودتان بپرسید این است که چرا می خواهم 10 کیلو وزن کم کنم؟ هر چه چرای خود را شخصی تر کنید ، بهتر است . چرای شما می تواند این باشد که امسال میخواهم بدون درد کمرو پا به کوهنوری بروم. این چرای خوبی است . اما اگر بگویید چون دکترم گفته 10 کیلو کم کن. چرای خوبی نیست. چون این چرای دکتر هست نه چرای تو.

بیانیه ماموریت خود را بنویسید:

این بیانیه را کامل کنید: " من تا { بیان زمان هدف } خواهم { بیان هدف } رسید چون { بیان دلیل }. در مثال بالا بیانیه اینطور می شود که " من تا آخر مهرماه 10 کیلو کم خواهم کرد چون می خواهم در برنامه کوهنوردی شرکت کنم". قرار دادن بیانیه در چنین جمله ای تمام عناصر هدف اسمارت را دارد به خاطر بیان "چرا" ، انگیزه را هم دارد. هرگز بیانیه ماموریتی که پراز ابهام است را ننویسید. در نوشتن بیانیه باید از کلمات ساده، مستقیم و واضح استفاده کرد. به عنوان مثال ننویسید " ما یک برنامه پیام رسانی ناپیوسته و جامع ایجاد خواهیم کرد که با هزاره ها رونق می یابد" . کلمات پیام رسانی ناپیوسته ، جامع و هزاره کلماتی هستند که برای افراد مختلف معانی مختلفی دارند. این کلمات ممکن است زیبا باشند، اما برای ایجاد انگیزه در گروه برای متمرکز شدن در ساخت آنچه می خواهید، به اندازه کافی شفاف و واضح نیستند. بهتراست مثلا گفته شود " ما اپلیکیشن پیام رسانی خواهیم ساخت که افراد 18 تا 30 سال برای پیام رساندن به یکدیگر در زمانهای متفاوت بدون اطلاعیه های مزاحم مورد استفاده قرار دهند ". 

چگونه شما چیست؟

قبل از آنکه برای رسیدن به هدفتان شروع به حرکت کنید، لازم است لیستی از مراحلی که می توانید برای رسیدن به هدفتان ، تهیه کنید. برای انجام این کار میتوانید کاغذی بردارید و هر چیزی که فکر می کنید با انجام آن می توانید به هدفتان برسید را بنویسید، همچنین می توانید از ژورنال هدفگذاری استفاده کنید. مهم نیست  چگونه می نوسید، آنچه مهم است این که هر کاری را که فکر می کنید شما را به هدفتان می رساند، بنویسید. من معمولا صدها قدم کوچک را در نظر می گیرم. این کار اندازه گیری هر روزه را راحت تر می کند و نه تنها به سمت هدف حرکتتان می دهد، بلکه شما را بر انجام کارهای روزانه برای رسیدن به هدف ، متمرکز نگاه می دارد. پس از فهرست ، شما می توانید یک لیست کاری برای هدف ایجاد کنید و مراحل را به روزهای مختلف در جهت درست تخصیص دهید. استفاده از ژورنال هدفگذاری یکی از راههای موثر ثبت مراحل برای رسیدن به نتایج موفقیت آمیز است.

تجسم کردن:

بخش دیگری که برای دست یافتنی کردن اهداف لازم است، این است که نتیجه نهایی را تجسم کنید. وقتی بیانیه ماموریت تان را نوشتید ، باید احساس خود را در زمان رسیدن به آن تجسم کنید. در مثال کاهش وزن ، چشمهایتان را ببندید و خودتان را تجسم کنید که در تیم کوهنوردی وارد می شوید ، قدمهایی که به سبکی و چابکی برمی دارید درحالی که با افتخار سرتان را بلند نگه داشته اید ، چشمهایی که روی توانمندی شما خیره شده ، احساس قدرتی که می کنید ، هوا و نشاط تازه ای که تجربه می کنید و ... سعی کنید ازتمام حواس پنجگانه خود استفاده کنید. هر وقت که بیانیه ماموریت خود را میخوانید از تکنیکهای مشابه تجسم کردن استفاده کنید . ورزشکاران برتر همیشه از تکنیک های تجسم ذهنی استفاده می کنند. آنها هر مرحله بازی را تجسم می کنند، هر پرتابی که در زمین گلف انجام می دهند و هر قدمی که در زمین بیسبال برمی دارند. آنها هر قدمی را که عالی برمی دارند تجسم می کنند. اثر تجسم سازی ذهنی توسط علم به اثبات رسیده است، زیرا این تمرینات را در مغز ناخودآگاه شما وارد می کند. وقتی زمان اجرا فرا می رسد، ذهن شما بیش از این مطمئن شده که در بهترین حالت کار را انجام می دهید. جک نیکلاس قهرمان گلف می گوید" هیچوقت ضربه ای نزدم، حتی در تمرین، بدون این که تصویر دقیق آنرا در ذهن تجسم کرده باشم".

PACT را با خود بسازید:

یک چیز دیگه باقی مانده که واقعا مطمئن شوید به اهدافتان می رسید و آن چیزی است که من آنرا پکت می نامم. پکت عنوان اختصاری دیگری است به معنی " صبر ، عمل ، پایداری و تداوم، و زمان" .

صبوری : بدون صبوری ناامید خواهید شد. بدست آوردن هر چیز ارزشمند نیازمند صبوری است . موفقیت یک شبه بدست نمی آید. صبور باشید و از فرایند قدمهایی که هر روز برای کمی به هدف نزدیکتر شدن برمی دارید ، لذت ببرید. وقتی هدفی را تنظیم می کنید ، به زمان تعیین شده توجه کنید و بخشهایی را به عنوان نقطه عطف انتخاب کنید. اگر 6 ماه برای چارچوب زمانی رسیدن به هدف مشخص کرده اید، پروژه خود را به 6 حوزه تقسیم کنید. در هر حوزه دو یا سه نقطه عطف تعیین کنید. این کار باعث میشود شما باانگیزه باقی بمانید، حتی وقتی احساس می کنید که پیشرفتی نکرده اید یا پیشرفتتان کم بوده است .

اقداماگر برای هدف خود حرکت نکنید ، رسیدنی درکار نخواهد بود. لازم است که مطمئن شوید هر روز خود را روی هدفتان و این که چرا می خواهید به آن برسید، پایدارنگه داشته اید. بیانیه مأموریتان را بخوانید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هر روز یک گام به جلو حرکت می کنید. اقدامات شما باید شفاف و مستقیم باشد. به عنوان مثال " هر روز 5 کیلومتر بدوید". و باید این کار در جدول فعالیتهایتان نوشته شود. آن را یک کار غیر قابل مذاکره کنید.(یعنی کاری که قابل تغییر یا جابجایی نیست).

پایداری و ثبات قدم:  اقدامی که هر روز برای رسیدن به هدفتان انجام می دهید لازم است مستمر و پایدار باشد. نمی توانید یک هفته برنامه رژیم غذاییتان را پیگیری کنید و سه هفته آنرا رها کنید. این فایده ای ندارد. جیم ران می گوید " موفقیت چند نظم و انضباط ساده است که باید هر روز تمرین شود". ابتدای هفته ژورنال هدفگذاری تان را مقابلتان بگذارید و وظایفی را که هر روز برای رسیدن به هدفتان باید انجام دهید، بنویسید.  

زمان : البته که لازم است به اندازه کافی زمان برای آنچه الان هستید و آنچه می خواهید به آن برسید، قرار دهید. نسبت به زمان واقع بین باشید و اگر به ضرب الاجلتان نرسیدید، ناامید نشوید. به خاطر داشته باشید، اگر گامهایی را به سوی هدفتان برداشتید و به آن نزدیکتر شدید، ادامه دهید. و اگر نزدیک نشدید، جدول زمانی خودتان را دوباره تنظیم کنید. همین که شروع کردید به این معناست که امروزاز دیروز به هدفتان نزدیکتر هستید. تسلیم نشوید. دوباره تنظیم کردن زمان به این معنا نیست که شکست خورده اید. فقط به این معناست که در ابتدا زمان بندی درستی انجام نداده بودید.

کلید موفقیت - قرار دادن همه چیز با هم است:

وقتی همه عناصر را در کنار هم قرار می دهید ، محیطی می سازید که رسیدن به هدف اسمارت دست یافتنی تر می شود. وقتی "چرای" شخصی قوی ای برای هدفتان دارید ، انگیزه شما برای پایدار ماندن در طی راه قوی تر می شود. وقتی هر روز احساس خود را زمانی که به هدف می رسید، تجسم کنید، خود را برای موفقیت آماده کرده اید . و وقتی صبوری، اقدام، زمان و پایداری را ترکیب می کنید ، هیچ چیز نمی تواند شما را از رسیدن به هدفتان بازدارد.

 

 

 

 

 مهناز مرادی "مشاور و زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید.

#sahiandish_moshavere