چاپ
دسته: مقالات
بازدید: 4392

 

 

هیجان انواع متعددی دارد که در چگونگی زندگی ما و تعامل مان با دیگران ، اثر می گذارد. گاه بنظر میرسد انتخابهایی که می کنیم، واکنش هایی که انجام می دهیم،  درکی که از حوادث داریم، همه تحت تاثیر هیجاناتی هستند که در هر لحظه تجربه می کنیم.

روانشناسان سعی می کنند که انواع مختلف هیجاناتی را که انسهانها تجربه می کنند، تعریف کنند ، براین اساس تئوریهایی برای طبقه بندی و توصیف هیجانات ایجاد شده اند.

 

هیجان های اساسی : در دهه 1970 پائول اکمن 6 هیجان اساسی شادی، غم، ترس، تعجب، خشم و نفرت را تعریف کرد که معتقد بود همه در هر فرهنگی آنرا تجربه می کنند. او بعدا لیست خود را گسترش داد و چیزهایی مثل غرور، شرم، خجالت، و اشتیاق را اضافه کرد.

هیجانات ترکیبی: رابرت پلات چاک روانشناس نظریه " چرخه هیجانات" را که شبیه چرخه رنگ عمل می کند، پیش برد. هیجانات می توانند با هم ترکیب شوند و احساس متفاوتی ایجاد کند، شبیه رنگها که با هم ترکیب می شوند و رنگ جدیدی ایجاد می کنند. براساس این تئوری ، هیجانات اساسی تر گاهی شبیه بلوک های ساختمانی عمل می کند. هیجانات پیچیده تر و گاهی مرکب ، ترکیبی از این هیجانات اساسی هستند. به عنوان مثال هیجاناتی مثل شادی و اعتماد، در ترکیب با هم می توانند عشق را ایجاد کنند.

تحقیقی جدیدتر بیان می کند که تعداد هیجانات اساسی بیشتر از آن است که به آن معتقد بودند. در این پژوهش ، محققین 27 طبقه بندی متفاوت هیجانات را تعریف کردند. به هر حال محققین دریافتند که انسان این هیجانات را در یک سطح شیب دار،تجربه می کنند.

اجازه دهید نگاهی از نزدیگ به بعضی از این هیجانات پایه ای داشته باشیم و ببینیم چه تاثیری بر رفتار انسان دارند.

بطورمکرر درمعرض موضوع یا موقعیت ترسناک قرارگرفتن، می تواند منجر به مانوس و انعطاف ناپذیر شدن نسبت به آن شود و در نتیجه ترس کاهش یابد. در درمان مواجهه سازی این ایده قرار دارد که افراد بتدریج در معرض مواجهه با چیزهایی که از آن می ترسند قرار می گیرند (البته به شیوه ای امن وکنترل شده )، و در نتیجه احساس ترس بتدریج کاهش می یابد.

انواع دیگر هیجان ها :  شش هیجان پایه که اکمن توصیف کرد تنها بخشی از انواع متفاوت هیجانات است که انسان می تواند تجربه کند. تئوری اکمن بیان می کند که این هیجانات اساسی جهانی و میان فرهنگی هستند . تئوری های دیگر و تحقیقات جدید، تعداد زیاد دیگری از هیجانات و چگونگی طبقه بندی آنها را کشف کرده است. اکمن بعدا تعدادی هیجان به لیست خود اضافه کرد و بیان کرد که ممکن است نشود همه این ها را از طریق بیان چهره ای کد کذاری کرد. بعضی از هیجاناتی که بعدا اضافه کرد شامل : غرور، شرم، خجالت، و اشتیاق بود.مساله عمده و اساسی در شناخت هیجانات، توانایی مدیریت و تنظیم هیجانی است که رفتار سلامت را به همراه داشته باشد، بجای کنترل شدن توسط هیجانات ، بخصوص هیجانات منفی که زندگی را تخریب و تحت الشعاغ خود قرار دهد.

 

 

 

 
 
مهناز مرادی " مشاور- زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

Sahiandish_moshavere#