سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

فاصله گرفتن بچه ها از مدرسه آنها را منزوی و دچار استرس کرده است.

داشتن برنامه ای روتین مثل ساعت بیدار شدن، گرفتن آموزش، خوردن ناهار و... ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی دانش آموزان دارد. اما وقتی مدارس به دلیل همه گیری Covid-19 تعطیل شدند ، این روال کاملاً مختل شد. و با شروع سال تحصیلی جدید بحران همچنان ادامه دارد، و بنظر می رسد روزهای قابل پیش بینی به این زودی ها بر نمی گردند. این امر می تواند در یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارد، اما بر سلامت روان آنها تأثیر عمده تری دارد. بیشتر دانش آموزان یا از راه دور و یا با مدل ترکیبی در مدرسه حضور خواهند داشت، بعضی روزها در کلاس ها و بعضی روزها در خانه.

به این مساله این واقعیت را اضافه کنید که ویروس یک تهدید واقعی فعلا ماندگاراست ، والدین شغل خود را از دست داده اند ، ناامنی غذایی سر به فلک کشیده است، و معلمان، کسانی که راهنماهای قابل اعتماد دانش آموزان هستند، خود نیز از آنچه اتفاق خواهد افتاد می ترسند. برای همه درگیری همه گیری "یک ضربه جمعی" بوده است.

و در حالی که برخی از خانواده ها منابعی برای کمک به کودکان در تطبیق با شرایط جدید دارند ، برخی دیگر در ادامه ماه های بیکاری خود به سر می برند، یا با نیاز به اینترنت و فضای قابل اعتماد برای تحصیل بچه ها ، با نیازهای مدرسه آنلاین مواجه هستند.

کارشناسان می ترسند که ، برای دانش آموزان در سراسر کشور، استرس های همه گیری ممکن است منجر به اضطراب، افسردگی یا مشکلات یادگیری شود و گروه هایی که بیشترین آسیب را از Covid19، می بینند.

برای کمک به دانش آموزان در سراسر کشور ، که بتوانند با از دست دادن روال خود سازگار شوند، خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، و از استرس زندگی در شرایط اضطراری بهداشت عمومی جهانی بهبود یابند ، محققین می گویند كه مدارس باید بر نیازهای عاطفی بچه ها تمركز كنند (شاید حتی قبل از اینکه نگران برنامه درسی باشند). "مقابله با استراتژی ها و مهارت هایی كه اغلب جانبی بودند، "حالا باید كار اصلی باشد."

همه گیری سلامت روان دانش آموزان را در معرض خطر قرار داده است:

قبل از برخورد کوید -19 ، مدرسه در زندگی میلیون ها کودک برنامه ای ثابت بود. مکانی که برای یادگیری، بازی، و معاشرت با همسالان خود به آنجا می رفتند. مدرسه ماهیتا فضایی برای تعامل اجتماعی است . مکانی که می توانیم یادگیری اجتماعی و عاطفی رابه هم پیوند دهیم.

اما با روی آوردن مدارس به سمت یادگیری از راه دور، بچه ها این فضای فیزیکی را برای ارتباط با یکدیگر و با معلمان از دست دادند. و گرچه مربیان پیش از این می توانستند مکانی حمایتی برای آموزش در کلاس های خود ایجاد کنند ، ناگهان مجبور شدند برای ساخت چنین مکان هایی در خانه به بچه ها و خانواده ها اعتماد کنند. اکنون دانش آموزان باید بسیار بیشتر به مهارتهای عملکرد اجرایی خود که آموزشی در این رابطه دریافت نکرده اند، اعتماد کنند. در نتیجه بیشتر احساس تنهایی می کنند و احتمالا در دست و پنجه نرم کردن با آنچه رخ داده درماندگی را تجربه می کنند. که این امر بطور ویژه مناطق با درصد بیشتری خانواده های کم درآمد را تحت تأثیر قرار داده است.

به طور کلی ، چالش های آموزش آنلاین و انزوای عمومی و استرس همه گیری می تواند منجر به افزایش مشکلات بهداشت روانی در بین کودکان شود. درحالی که اطلاعات پژوهشی در مورد تأثیر همه گیری هنوز پراکنده است ، یک مطالعه بر روی دانش آموزان در استان هوبئی چین ، یک نقطه زودرس Covid-19 ، نشان داد که 22.6 درصد علائم افسردگی و 18.9 درصد علائم اضطراب را پس از حدود یک ماه در قرنطینه گزارش کرده اند. و تحقیقات نشان می دهد آمار اقدام به خودکشی در جوانان بین 18 تا 24 سال آمریکایی افزایش یافته است. در بعضی خانواده ها بچه ها به حالت عادی برگشته اند ولی برای خانواده هایی که والدین شغل خود را از دست داده اند، یا دسترسی به اینترنت ندارند، افت عملکرد تحصیلی بیشترهم شده است.

چگونه مدارس ، مناطق و خانواده ها می توانند به حمایت از سلامت روان کودکان کمک کنند:

به گفته کارشناسان ، با وجود این چالش ها، مدارس، مناطق و خانواده ها راهی برای کمک به کودکان در این زمان بی سابقه دارند. مهم است که با تامین اساسی ترین نیاز دانش آموزان شروع کنیم/

1-"وضعیت تغذیه ای كودكان و داشتن دسترسی قابل اعتماد و سازگار به غذا از نظر نحوه ذهنی واقعاً مهم است". برنامه تامین وعده های غذایی در مدارس محروم برای سلامت روحی  و جسمی کودکان بسیار مهم است.

2-  برای اطمینان از اینکه بچه های بدون اینترنت در خانه هنوز می توانند به مدارس خود متصل شوند، برنامه هایی مانند مراکز یادگیری حضوری می توانند مفید باشند

3- وقتی صحبت از محتوای کلاس ها می شود ، بسیاری معتقدند که یادگیری اجتماعی و عاطفی، "یادگیری اینکه من چه کسی هستم ، احساساتم ، هویت من ، ارزش های من چه هستند و چگونه در دنیای بزرگتر جای می گیرند"، از اهمیت بیشتری برخوردار است. اینها همچنین شامل ایجاد فرصتهای یادگیری اجتماعی و عاطفی در مدرسه از راه دور نیز هست . به عنوان مثال ، آموزش این که چگونه دانش آموزان می توانند در این مدت از خود ، خانواده و یا جامعه خود حمایت کنند" .

4- مدارس می توانند تا حد امکان با رسیدگی به نیازهای اجتماعی دانش آموزان به ایشان در رفع چالش های آموزش کمک کنند. ترکیبی از اموزش از راه دور، و ارتباط با مدرسه می تواند از بیگانه شدن دانش آموزان با مدرسه موثر باشد.  

5- مطممئنا والدین می توانند کارهای زیادی برای حمایت از سلامت روانی فرزندان خود در یک زمان دشوار انجام دهند. یکی از موارد مهم داشتن ارتباط حضوری محکم و با کیفیت با کودکان است که بتوانند هر مشکلی را در همان ابتدای شروع شناسایی کنند و تشخیص دهند. داشتن نوعی ورزش برای سلامت روان مفید است و این کاری است که خانواده ها می توانند با هم انجام دهند.

6- محافظت از خواب کودکان نیز بسیار مهم است. به خصوص برای بچه های بزرگتر ، این ممکن است به معنای تحویل دادن تلفن خود به والدین در شب باشد ، بنابراین وقتی زمان خواب است ، آنها واقعاً به خواب می روند.

با توجه به اینکه می دانیم این زمان استرس زا برای کودکان بیشتر است ، می خواهیم آنها را در بهترین وضعیت ممکن در حد توان خود اداره کنیم.

7- همچنین لازم است بر اهمیت حمایت از معلمان و کارکنان تأکید کنیم، به طوری که بتوانند به نوبه خود از نیازهای دانش آموزان مراقبت کنند. "مدارس مکانهایی هستند که ما واقعاً به بزرگسالان اعتماد می کنیم تا نقش مهمی در حمایت از دانش آموزان از نظر اجتماعی ، عاطفی و علمی داشته باشند، اما اغلب تشخیص نمی دهیم که آنها خود دچار همان نوع فشار روانی و آسیب های احتمالی شده اند.ارائه حمایت اجتماعی ، امکانات بیمه تکمیلی برای این معلمین، و کاهش ساعات کاری همراه حقوق کامل، می تواند درحفط سلامت روان ایشان کمک موثری باشد.

به طور کلی ، کارشناسان و مربیان بر این عقیده اند که گرچه بچه ها خواهان ساختار هستند ، اما آنها اغلب بسیار سازگار و مقاوم هستند. تحقیقات نشان میدهد انتقال به مدرسه آنلاین کاملاً منفی نبوده است.   بعضی از بچه ها آموزش از راه دور را ترجیح می دهند ، شاید به این دلیل که در کلاس های خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند یا ازطرف معلمین یا همسالان طرد شده اند.

 

 

 

 مهناز مرادی"مشاور-زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere