سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

همانطور که پیش از این اشاره شد خودآگاهی تعهد، اطمینان، و انجام کار را بهبود می بخشد( ساتن و همکاران 2015).

به راحتی می توان فهمید که چگونه خودآگاهی می تواند منجر به این نتایج در محل کار شود ، زیرا خودارزیابی بهتر منجر به بهبود همسویی بین اقدامات و استانداردهای ما می شود و در نتیجه عملکرد بهتری خواهیم داشت.

به گفته تاشا یوریچ در Harvard Business Review ، خودآگاهی را می توان به دو دسته یا نوع تقسیم کرد: خودآگاهی درونی و خودآگاهی بیرونی.

خودآگاهی درونی این است که ما چقدر خوب نقاط قوت، نقاط ضعف و ارزشهای خود را می بینیم، در حالی که خودآگاهی بیرونی این است که درک کنیم دیگران چگونه ما را در همان فاکتورها می بینند(یوریچ 2018). مدیران و رهبران خوب برای این که نقش خود را خوب ایفا کنند، به هر دو نیاز دارند.

اگرچه ممکن است فکر کنید که داشتن تجربه بیشتر و قدرت فردی به عنوان یک رهبر، منجر به خودآگاهی بهتر می شود ، اما ممکن است اینگونه نباشد. تجربه می تواند از نظر یادگیری و بهبود خود مثبت یا منفی باشد. حتی تجربیات مثبت می تواند باعث شود که موفقیت را به خود نسبت دهید، در حالی که ممکن است بیشتر به عوامل و شرایط محیطی بستگی داشته باشد، و این احتمالاً به اعتماد به نفس کاذب منجر می شود. به هر حال تحقیقات نشان میدهد گرچه بسیاری از ما معتقدیم خودآگاه هستیم، اما فقط 15-10 درصد مطالعه شوندگان نشان دادند خودآگاه هستند(یوریچ 2018).

یوریچ برای بهبود خودآگاهی، توصیه به درون نگری می کند ( با تمرکز بر پرسیدن سوالات صحیح از خود). او یادآور می شود که پرسیدن "چرا" ممکن است همیشه موثر نباشد ، زیرا بسیاری از فرایندهای داخلی ما در ضمیر ناخودآگاه یا خودآگاه ما باقی مانده است. در عوض ، پرسیدن "چه" ممکن است منجر به درون نگری بهتر شود. به عنوان مثال ، به جای اینکه بپرسید "چرا اینقدر مرتب در این کار شکست می خورم؟"، ممکن است از خود بپرسید ، " چه شرایطی وجود دارد که من در این کار شکست می خورم ، و برای تغییر آنها چه کاری می توانم انجام دهم؟" این یک روش بی عیب و نقص نیست ، اما می تواند به شما در بهبود خودآگاهی و همسویی با استانداردهای مربوط به فعالیت ها کمک کند.

خودآگاهی در کودکان و دانشجویان(دانش آموزان):

خودآگاهی فقط مربوط به مدیران و کارمندان نیست. می تواند برای دانش آموزان، کودکان، و نوجوانان نیز مفید باشد. همان مزایایی که باعث می شود در محیط کار بهره وری بیشتری داشته باشیم ، می تواند دانش آموزان را در کلاس و خانه پربارتر کند: ارتباط بهتر با معلمان و همسالان، اعتماد به نفس بیشتر و رضایت بیشتر ازعملکرد، همه می تواند به داشتن دانش آموزان شادتر و سالم تری منتهی شود.

این مزایا در مورد دانشجویان پیشرفته نیز صدق می کند. افزایش خودآگاهی منجر به مراقبت از خود بیشتر در دانشجویان پزشکی می شود (ساندرز و همکاران ، 2007) و درک بهتر از نقاط قوت و توانایی های فرد همراه با تقویت هوش هیجانی در دانشجویان حقوق (جیمز ، 2011).

به طور خلاصه ، کمی خودآگاهی اضافی می تواند به نفع کسی باشد که اراده پیشرفت داشته باشد.

از چه تمرینی برای کمک به ایجاد خودآگاهی استفاده می کنید؟ مزایای دیگری که مشاهده کرده اید چیست؟ ما را از نظرات خود مطلع دهید.

می توانید از "جزوه کار مهارت خودآگاهی" استفاده کنید. برای درخواست در واتس اپ مرکز پیام بگذارید.

 

 

 

 مهناز مرادی"مشاور-زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere