سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

 

ارگاسم یا اوج لذت جنسی یکی از مهمترین مراحل در چرخه جنسی طبیعی است و اگر دچار مشکل شود، می تواند رضایت از رابطه جنسی را دچار اختلال کند.

اکثر مطالعات نشان داده اند که بین 7 تا 10 در صد زنان هرگز ارگاسم نداشته اند و هیچ گاه در رابطه جنسی خود ارضا شدن را تجربه نکرده اند. این امر برای برخی از زنان یک مشکل عمده محسوب شده و در زندگی زناشویی شان مشکلاتی ایجاد می کند. در حالی که برای عده ای دیگر ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند. فاکتورهای فرهنگی نقش مهمی در رضایت از روابط جنسی دارند، زیرا توقعات و انتظارات شخصی زنان برگرفته از مسائل فرهنگی در جامعه، بخصوص اعتقادات مذهبی و ارزش هاست، و تجارب شخصی فرد نیز در شکل گیری این انتظارات مهم هستند.

{مشکل ارگاسم در زنان به 2 نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. در نوع اولیه زن هیچگاه ارگاسم را تجربه نکرده و هرگز اوج لذت جنسی را نداشته است. نوع ثانویه حالتی است که ارگاسم را تجربه کرده ، اما درحال حاضر قادر به تکرار این تجربه نیست. در عین حال می تواند مشکل ارگاسم در زنان فراگیر باشد "یعنی زنی در هیچ شکل و در هیچ شرایطی به ارگاسم نمی رسد"، یا این که موقعیتی باشد. یعنی در بعضی موقعیت ها به ارگاسم می رسد و در برخی دیگر نه.

کاپلان در بررسی اختلالات،  ارگاسم زنان را دریک پیوستار در نظر می گیرد:

  • بعضی صرفا با پرداختن به خیال پردازی های جنسی تحریک پستان و یا بوسیدن به ارگاسم می رسند. در واقع تحریک مستقیم ناحیه تناسلی را برای تجربه ارگاسم لازم ندارند.
  • گروهی فقط با آمیزش جنسی و بدون تحریک ناحیه کلیتوریس به ارگاسم می رسند.
  • زنانی که علاوه بر آمیزش جنسی، نیاز به تحریک کلیتوریس برای رسیدن به ارگاسم دارند.
  • گروهی که با شریک جنسی به ارگاسم نمی رسند، اما در تنهایی و با خودارضایی ارگاسم را تجربه می کنند.
  • و گروه آخر به هیج شکل ممکن ارگاسم را تجربه نمی کنند.

متخصصان بالینی زنانی که در دو گروه آخر هستند، را دارای اختلال ارگاسم می نامند.

عوامل روانی زیادی با اختلال ارگاسم یا اوج لذت جنسی در زنان مرتبط است. ترس از رابطه جنسی ، ترس از حاملگی، ترس از طرد شدن از جانب شریک جنسی، انگاره بدنی نامطلوب در مورد اندام تناسلی، احساس خصومت نسسبت به مردان ، احساس گناه در مورد تکانه های جنسی ، اضطراب شدید درحین سکس یا ابتلا به افسردگی، عمده ترین دلایل این اختلال در زنان هستند.

درجامعه ما به دلیل نبود آموزش های لازم افراد اطلاعات کافی در مورد چگونگی انجام رابطه جنسی ندارند و به همین دلیل بسیاری از مردان توانایی تحریک مناسب را ندارند، بنابراین اصول صحیح سکس رعایت نمی شود و همین باعث می شود این اختلال بیشتر نمود یابد. مشکلی که وجود دارد این که زنان به دلیل حیا در رابطه جنسی مشکل خود را بیان نمی کنند و بعضی با این که ارضا نمی شوند با نمایش به گونه ای رفتار می کنند که گویا اصلا مشکلی نیست . این امر باعث تشدید مشکل نرسیدن به ارگاسم شده و می تواند منجر به این فکر شود که در رابطه فقط مردان است که لذت می برد و در نتیجه به سکس بی رغبت شده و تمایلی به انجام ان نداشته باشند.

یک نکته مهم در مورد رضایت از رابطه جنسی در زنان باید مدنظر قرار داد و آن این که زنان در رابطه لزوما به ارگاسم نمی رسند و رضایت از رابطه جنسی منوط به ارگاسم نیست. درصدی از زنان می توانند ارگاسم را تجربه نکنند، ولی رضایت جنسی داشته باشند. برای زنان گفتگو، نوازش، مورد توجه و علاقه بودن، بسیار اهمیت دارد و اگر مردی این موارد را رعایت کند، زن حتی اگر ارگاسم نشود، از رابطه رضایت لازم را خواهد داشت.

مقدمه یک سکس خوب رابطه عاطفی مناسب است . زن و مردی که رابطه عاطفی بهتری دارند و در رابطه جنسی اصول رابطه صحیح شامل به هنگام بودن، دوطرفه بودن، پیش نوازش طولانی و دخول با طمانینه را رعایت می کنند رضایت بیشتری از رابطه جنسی داشته و ارگاسم بهتری را تجربه می کنند.

مراجعه به سکس تراپیست می تواند در "هم مرحله دریافت آموزش درست، و هم درمان،" به شما کمک کند.

 

 

 مهناز مرادی " مشاور و زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere