سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

برای یک ازدواج شاد چه باید کرد؟

 

 

   برای فهمیدن این که چگونه یک ازدواج ازهم می پاشد ابتدا درک روشهایی که ازدواج سلامت برپایه آن شکل می گیرد و چگونگی عملکرد آن سودمند است.

 

شرکای زندگی سالم شرکایی سازگار هستند.

برای پایداری ازدواج عشق مهم است. اما سازگاری حیاتی است. روی هم رفته زوجها در یک ازدواج سالم برروی برنامه های مشترکی که جهت حرکت زندگی مشترکشان را مورد توجه قرار می دهد ، و چگونگی عملکردشان با هم توافق دارند. این توافق ها اموری هستند که  ممکن است هرگز در موردشان گفتگویی صورت نگیرد اما بطور ضمنی در هر آنچه زوج ها برای عمل به آن تصمیم می گیرند ، حضور دارد.

 

حوزه هایی از توافق که زوج ها براساس آن عمل می کنند در کل شامل :

رفاقت ودوستی: زوج های موفق رفاقتی معنادار را دربطن رابطه شان پرورش می دهند . آنها واقعا یکدیگر را دوست دارند، برای  یکدیگر جذاب هستند، برای ایجاد راحتی یکدیگر تلاش می کنند ، و ترجیح می دهند با یکدیگر زمان بگذرانند. این رفاقت و علاقمندی دوتایی جدای از سایر جهات رابطه (به عنوان مثال ارتباط جنسی ) است. و می تواند حتی با فقدان جنبه های دیگر ارتباط  زنده بماند.

انتظارات نقش : زوج ها در مورد اینکه چگونه مسئولیت های خانه تقسیم شود و چگونه در مقابل یکدیگر عمل کنند ، به توافق می رسند. بطور سنتی و هنوز بطور غالب مرد یا هویت مردانه  اساس تکفل معاش اقتصادی را به  عهده دارد و زن یا هویت زنانه نقش پروش و تربیت را به عهده دارد. این سنت ها در دوره صنعتی شدن کشورها شکسته شده ، و غیر معمول نیست که زنان را در نقش تامین اقتصادی و مردان را درنقش تربیتی مشاهده کرد، یا در تقسیم هر یک از آن نقشها به درجاتی با یکدیگرتوافق کنند. عدم توافق با توجه به نقش ها می تواند منبع اصلی ای در تعارضات باشد.

صمیمیت عاطفی : زوج های موفق یاد میگیرند که به یکدیگر اعتماد کنند. با یکدیگر آسیب ببینند . با یگدیگر بخندند و یکدیگر را زمانی که لازم است ، حمایت کنند.

انتظارات جنسی : زوج ها به توافقی اساسی براینکه چگونه  با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند میرسند. این توافق به این معنا است که آنها با یکدیگر رابطه جنسی دارند ونه با کسی دیگر.اما ضرورتا فقط این نیست. انتظارات جنسی ممکن است در برگیرنده الگوهای متعدد فعالیت جنسی که زوج ها می خواهند ویا نمی خواهند باشد. رسیدن به توافق درتوجه به  تمایلات جنسی اعتماد به بودن برای یکدیگر را افزایش می دهد. و شکست در رسیدن به چنین توافقی منجر به تعارض می شود. چون ارتباطات جنسی امری مهم و قدرتمند در پاداش دهی و ایجاد اتحاد میان زوج ها می باشد ، سلامت ازدواج ها وقتی بهتر پیش می رود که  زوج ها برانتظارت جنسی توافق کنند و هر دو از عشقبازی با یکدیگر خرسند باشند.

اهداف / چشم انداز: زوج های موفق بر این که می خواهند چه اهدافی را در مسیر زندگی دنبال کنند ، ارزشها ، اهداف و تعهدات  دوتایی به این مسیر (مثل تصمیم به بچه دار شدن یا نشدن ، پس انداز کردن یا نکردن ، یا با صرفه جویی  زندگی کردن یا ولخرجی کردن و ... ) با هم توافق می کنند.

زوج های ازدواج های موفق تمایل به همراه شدن با کسی به عنوان شریک زندگی را دارند که با او سازگاری قابل توجهی در ( ویژگی های شخصیتی – خلق و خو – مذهب – و ایده ال های اخلاقی) داشته باشند. این مسئله برای آنها ر سیدن به توافق را آسانتر می کند زیرا در نهایت به خواستهای مشترکی می رسند.

لاز م است توجه داشته باشیم که هیچ ازدواجی مطلق و عالی نیست.  و بسیاری از ازدواج های خوب ممکن است در توجه به بعضی حوزه ها و ابعادی که بحث کردیم با هم اختلاف داشته باشند، ولی درکل هرقدر حوزه ها و ابعادی که شما و همسرتان با هم برآنها توافق دارید بیشتر باشد شانس شما برای داشتن ازدواجی سالم بیشتر است.

 

 

نویسنده / مترجم : Mark Dombeck, Ph.D/ / مهناز مرادی(مدرس کارگاه برای حفظ زندگی خود تلاش کنید)