سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

رفتار انفعالی ، تهاجمی چیست ؟

رفتار منفعل تهاجمی رفتاری است که افراد درگیر، رفتار تهاجمی غیر مستقیمی را از خود نشان می دهند. افراد منفعل مهاجم اغلب بطور منظم پافشاری نسبت به انتظار یا خواسته از خانواده یا دیگر افراد را ، با به تعویق انداختن ، کج خلقی و لجبازی و ستیزه گری به نمایش می گذارند.

رفتار منفعل تهاجمی ممکن است به شکلهای مختلف نشان داده شود . به عنوان مثال ، ممکن است وقتی از او در میهمانی یا ملاقاتی دعوت می شود ، برای این که نشان دهد دعوت کننده را دوست ندارد یا از او ناراحت است مدام عذرخواهی کند و دعوت را نپذیرد. در مواردی که خشمگین است، ممکن است در حالی که به طور مشهود خشمگین و ناراحت است، مکرر ادعا کند که عصبانی و ناراحت نیست. با انکار آنچه احساس می کنند ، و امتناع از گشودگی هیجانی، در را بروی ارتباط بیشتر میبینند و از بحث درباره این موضوع پرهیزمی کنند. یکی دیگر از ویژگی های رفتار منفعل تهاجمی ، به عمد به تعویق انداختن است .وقتی با وظایفی روبه رو می شوند که نمی خواهند انجام دهند یا قرار ملاقاتی که نمی خواهند به آن عمل کنند ، پا پس می کشند. اگر از آنها خواسته شود وظیفه ای کاری را کامل کنند، آن را تا  دقیقه 90 به تاخیر می اندازند ، یا برای این که فرد تعیین کننده تکلیف را تنبیه کند و حالش را بگیرد آنرا خیلی دیر انجام می دهد. به عنوان مثال در روابط خانوادگی یک خرید را بقدری به تاخیر می اندازد که همسر یا کودک خود را عاصی می کند و در محیط شغلی نیز کارفرما را به ستوه می آورد.

چه چیز سبب رفتار منفعل تهاجمی می شود؟

رفتار منفعل تهاجمی می تواند عواقب  جدی ای در روابط بین فردی در خانواده ، روابط عاطفی ، حتی در محل کار داشته باشد. بااین ترتیب وجود چرا این رفتار مخرب و آُسیب زا اینقدر معمول است ؟ عوامل متعددی می تواند در شیوع رفتار منفعل ، تهاجمی مشارکت داشته باشد .

شیوه تربیت : عده ای معتقدند رفتار منفعل – تهاجمی ممکن است از پرورش یافتن در موقعیت هایی شکل گرفته شود که ابراز مستقیم احساسات تشویق نشده و یا ممنوع شده باشد. وقتی افراد احساس کنند نمی توانند احساسات واقعی خود را بیان کنند و یا در ابراز آنها صریح باشند ، ممکن است به جای  ابراز صریح به روشهایی انفعالی برای ابراز خشم و سرخوردگی روی آورند .

ویژگی های موقعیتی : موقعیت ها هم بر رفتار منفعل تهاجمی اثر دارند. وقتی شما در موقعیتی قرار دارید که ابراز خشم از نظر اجتماعی پذیرفته شده نیست ، (مثل موقعیت شغلی یا عملکرد فامیلی)، ممکن است وقتی کسی عصبانی تان می کند تمایل بیشتری داشته باشید به اینکه در شکلی غیرمستقیم پاسخ دهید.

انتخاب راه آسان : قاطع و صریح بودن در بیان احساسات همیشه آسان نیست . وقتی ایستادگی برای خواسته خودتان سخت و یا حتی ترسناک باشد ، پرخاشگری منفعل می تواند برای مقابله با هیجانات بدون اجبار و نیاز به مقابله با منبع خشمنان راه آسانتری بنظر بیاید.

چگونه با رفتار منفعل – تهاجمی مقابله کنیم :

با یک دوست، همکار یا حتی محبوب خود که بطور منظم درگیر رفتار پرخاشگرانه منفعل است ، چه کار می توانید انجام دهید ؟

اولین قدم این است که نشانه های این رفتار را شناسایی کنید .قهر ، تعارف ، به تعویق انداختن خارج شدن و امتناع از برقراری ارتباط ، همه نشانه هایی از رفتار منفعل – تهاجمی  هستند.

وقتی فردی شروع به بروز چنین رفتاری می کند ، سعی کنید خشم خود را برای بررسی کنید . به جای اینکه به احساسات فرد مقابل اشاره کنید به روشی که بیانگر عدم قضاوت شما از تفسیر حادثه است واکنش نشان دهید. به عنوان مثال : به جای این که با کودکی که از انجام کارها به وضوح غمگین است مقابله کنید ، بگویید: " بنظر می رسه از من برای اینکه ازت خواستم اطاقت رو مرتب کنی، عصبانی هستی ".

واقعیت این است که به هر حال احتمالا ٌ فرد خشم خود را انکار می کند .در این وضعیت فکر خوبی است که کنار بکشید و اجازه دهید وی با این احساسات خود کنار بیاید.

رفتار انفعالی – تهاجمی می تواند مخرب باشد، اما واقعیت این است که همه ما گاهی اینگونه رفتار می کنیم. با دانستن علل چنین واکنشهایی و چگونگی مقابله با آنها ، می توانید پتانسیل آسیب آن را در ارتباطات بین فردیَ  به حداقل برسانید.

مترجم : مهناز مرادی " زوج درمانگر"