سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

پنج راه براي از بين بردن اعتياد به تاييديه گرفتن از سمت ديگران و لذتهاي آني :

احتمالا متوجه شده اید که بارها و بارها در شبکه های اجتماعی مطلب گذاشته شده خود را تغییر داده و به روز می کنید. چرا؟ شاید به این دلیل که بی صبرانه می خواهید بدانید دوستانتان در مورد احساسات و دیدگاه های شما چطور فکر می کنند؟ می خواهید بدانید آیا آنها مطالب تان را دیدند؟ دوست دارند؟ برایتان چه کامنتهایی گذاشته اند؟ و احساسات خود را نسبت به مطالب با گذاشتن استیکرهای پرانرژِی نشان میدهند؟

 

می توان گفت این کارها برای آن است که می خواهیم هرچه بیشتر و سریعتر از دیگران تاییدیه و پذیرش دریافت کنیم. این نکته مهمی است که کمی تامل کنیم و ببینیم آیا این دریافت تاییدیه ارزش این کارها را دارد؟ یا میتوان كارهاي بهتري را به جاي گرفتن پذيرش از ديگران و اين لذتهاي آني در زندگي خود انجام دهيم؟

اين در طبيعت و ذات ماست كه به دنبال لذت های آنی برويم .

اعتياد به پذيرفته شدن و تاييديه گرفتن از ديگران در واقع تقاضا كردن و درخواست پذيرش از طرف مقابل است .افرادي كه اعتياد به پذيرفته شدن دارند احساس طرد شدگي در آنها ديده ميشود و اگر ديگران انتقادي در مورد شان بكنند بسيار حالت دفاعي به خود ميگيرند.

لذت آني يعني ميل به خوش بودن بدون هيگونه تأخيري ، اساسا به اين معناست که وقتي چيزي را طلب ميكنيد ، آن رادر همان لحظه ميخواهيد. صبر كردن سخت و دشوار است زیرا مغز ما از زمان باستان و قديم به عنوان يک غريزه و نياز پايه براي زنده ماندن، به لذت آني هدايت ميشود.در گذشته وقتي احساس گرسنگي ميكرديم نياز به خوراك داشتيم و براي تهيه آن حيوانات را ميكشتيم حقيقتا تحمل گرسنگي را نداشتيم و نميتوانستيم صبر كنيم .در بسياري از مدل هاي روانشناسي اعتقاد بر اين است كه إنسان بر اساس " اصل لذت "عمل ميكند .اصل لذت اساسا نيرو محركه اي است كه انسان را مجبور ميكند تا نيازها، خواسته ها و انگيزه هاي خود را برطرف كند.

اعتياد به پذيرفته شدن و لذت آني اتصال بسيار نزديكي به هم دارند وقتي اعتياد به پذيرفته شدن و لذت آني در كنار هم قرار ميگيرند به اين معنا وشبيه ان خواهد بود كه لذت تأييد شدن و پذيرفته شدن را سريع و بطور مداوم ميخواهيم. بطور قطع اين براي ما بسيار مضر خواهد بود چون بدست آوردن و رسيدن به تایید و پذيرفته شدن آني در واقع از دست دادن آينده اميد بخش و خوب در دراز مدت است.

رسيدن به لذت آني ميتواند بلافاصله و سريع به ما احساس ارامش دهد اما آن چيزهاي ديگري كه در دراز مدت باعث بهتر شدنمان ميشود را از دست ميدهيم.

به عنوان مثال وقتي كه هر چند دقيقه يكبار زمان ميگذاريد فيس بوك و اينستاگرام خود را چك كنيد كه بفهميد ديگران در مورد پستهاي شما چگونه واكنش نشان ميدهند، تمام زمانهايي كه ميتوانستيد براي انجام كارهايي به مراتب معني دارتر و پر محتواتر بودن در كنار دوستان و خانواده و سرگرميهاي خود بگذاريد را از دست داده ايد و يا پولي را خرج ميكنيد براي گرفتن ساعتي لوكس و جديد كه آنرا در شبكه هاي اجتماعي به نمایش بگذاريد، پول و وقت خود را از دست ميدهيد براي چيزي كه طبق باور شما برای ديگران و گرفتن توجه و تایید از آنها اهميت خواهد داشت.

براي از بين بردن تاييديه گرفتن آنی از ديگران شيوه زندگي خود را به تعادل برسانيد.

با وجودي كه ما به سمت کسب لذت آنى هدايت ميشويم، ميتوانيم آنرا با تغييرات كوچكي در زندگي بدست بياوريم. تمرين روزانه اين كارهاي كوچك در گرفتن كنترل زندگيمان كمك خواهد كرد:

زنگ صداي گوشي موبايل خود را قطع كنيد. اين واقعا سخت است كه بتوانيم هنگام انجام کارها ، وقتي كه هر چند دقيقه يكبار صدايي از موبايل به معنای آمدن پيامي به گوش برسد، تمركز داشته باشيم. زنگ موبايل خود را قطع كنيد، گوشی خود را در جيب ،كيف و يا كشو دور از ديد قرار دهيد. شما كارهای بهتری براي انجام دادن داريد نبايد احساس بدى داشته باشيد. هيچ كس حق اين را ندارد كه بخواهد از شما پاسخ سريع دريافت كند. ميتواند كمی صبر كند.

شما هيچ مشكلی نداريد فكر كردن را كنار بگذاريد: من در ارتباط با رسانه هاي اجتماعي وسواس داشتم و هنوز هم وسوسه ای در من وجود دارد كه آنها را دنبال كنم. مثالهايي نقل می کنم، به من بگویید كداميك از اينها برايتان آشنا به نظر ميرسد؛ در يك روز تعطيل هنگام یك وعده غذائی، به جای حضور فعال در كنار خانواده ، توجه خود را به سمت شبكه هاي اجتماعي ميبرم . بجای اينكه از طبيعت زيبا و آرام لذت ببرم وقت خود را صرف گرفتن عكس و فيلم ميكنم تا آنها را در شبكه های احتماعی قرار دهم . به جای مشاركت در يك گفتگو با دوستان خود در رستوران، خودم را مشغول خواندن مطالب در شبكه های اجتماعی ميكنم كه تمام اينها ما را ميبرد به ...

همراه نداشتن گوشي موبايل خود در هر مكانى: اين عادت را پيدا كنيد كه هنگام خروج از منزل براي انجام كاری، ورزشی، خريد ، و يا بيرون رفتن با دوستان موبايل خودرا در منزل بگذاريد شرط می بندم كه توجه كردن به همين چيزهای كوچك شما را به فراتر از آنچه كه انتظار داريد خواهد برد. فقط موبايل خود را زماني به همراه داشته باشيد كه منتظر يك تماس مهم هستيد و يا در يك سفر طولانی مدت خواهيد بود . ممكن است نگران اين باشيد كه چه كنم اگر اتفاق اورژانسي براينم رخ دهد ؟  بياييد كمي صادق باشيم، چندبار چنین اتفاقی افتاده است؟ اگر اتومبيل شما خراب شود و موبايل همراهتان نباشد ممكن است مجبور باشيد براي رسيدن به كسي كه كمكتان كند، مسیری را پياده طی كنيد. اين برای شما خوب خواهد بود و آنرا براي خودتان يك ماجراجويی در نظر بگيريد.

پاسخ دادن سریع به هر تماس دريافتي را متوقف كنيد: اين سناريو را در نظر بگيريد؛ دوستی نظری را در شبکه های مجازی بیان کرده که برای شما خوشایند نبوده چون آنرا نقدی در مورد خود برداشت کرده اید. با عصبانيت برای اعتراض به او زنگ ميزنيد و خوشبختانه در دسترس نیست. بعد از مدت کوتاهی مجدد متنی را که فرستاده شده بود می خوانید و این بار متوجه می شوید که چقدر اشتباه برداشت کرده بودید. ادامه مطلب وی مفهوم مورد نظر او را کامل مشخص کرده است. بنظر میرسد مکث کردن و بلافاصله پاسخ ندادن امکان برداشت درست و یا مکامه سلامت بدون خشم یا دلخوری را فراهم می کند، اينطور نيست؟

هرگونه عجله كردن را متوقف كنيد : "برو ،برو ،برو" به نظر ميرسد اين شعار يك جامعه مدرن است، هر شخصي ميخواهد كارها را سريعتر از ديگری انجام دهد. این خوب نيست، چرا ؟ شما صبح براي آماده كردن خود و حتي خوردن صبحانه وقت كافي نميگذاريد، سوار اتومبيل خود مي شويد و پدال گاز را تا حد توان فشار ميدهيد. وقت كافي برای خودتان در لذت بردن از وعده های غذائی نمي گذاريد و بدون توجه به طعم و مزه غذا فقط آنرا مي خوريد، و هر لقمه را سريعتر از آنچه در توان است مي بلعيد . هيچ زماني برای ورزش روزانه خود نميگذاريد. با در نظر گرفتن اينها می توان پیش بینی کرد كه شما بسيار عصبانی و خسته هستيد. اما اين را بدانيد كه از لحاظ علمي ثابت شده است كه فعاليتها بدنی شما را بسيار سازنده تَر و كارآمدتر ميكند . وقت گذاشتن برای مراقبت از خود نياز به برنامه ريزی و صبوری دارد. اينگونه رفتارها ممكن است برای فردی كه بنا را لذت آني قرار داده غريبه باشد. روند بهبودی خود را با اين سه تغيير كوچك شروع كنيد: ١- در هفته آينده ١٥ دقيقه زودتر از خواب بيدار شويد و سعي كنيد آن را به ٣٠ دقيقه در هفته بعد برسانيد. ٢-  از هفته آينده ٥ دقيقه بيشتر براي خوردن وعده های غذائي خود وقت بگذاريد و سعي كنيد آنرا در هفته هاي بعد به ١٠ دقيقه برسانيد. ٣-  از هفته آينده در زمان استراحت خود ١٠ دقيقه براي پياده روي وقت بگذاريد و سعي كنيد در هفته های بعد آنرا به ٢٠دقيقه برسانيد. صبح برای خودتان صبحانه مقوي آماده كنيد و همچنين يك كتاب صوتي براي گوش دادن در مسير كار خود پيدا كنيد. در زمان خوردن وعده های غذائی به آرام جويدن تمركز كنيد ( به عنوان يك بازی سرگرم كننده ميتوانيد فکر خود را به سمت حدس زدن مواد تشكيل دهنده غذا ببريد.) در هنگام پياده روی فکر و ذهن خود را به سمت آنچه آرزو داريد تا آخر آن روز انجام دهيد ببريد { آهسته حركت كردن، درك كردن و تكرار كردن}. به ياد داشته باشيد ما نيازي نداريم هر آنچه را كه ميخواهيم بالافاصله بدست بياوريم ، ما بايد آهسته حركت كردن ، درك كردن و انتظار كشيدن را ياد بگيريم . رسيدن به چيزهای با ارزش نياز به زمان دارد و اين فقط يك حرف نيست بلكه معناي زيادی را در خود گنجانده است. شما بيشتر از آنچه كه از شبكه های احتماعی لذت ببريد و بخواهيد از ديگران تاييديه بگيريد، از زندگي روزمره تان لذت خواهيد برد و به جای اينكه بخواهيد از دوستانتان تاييديه بگيريد خودتان در مورد خودتان چيزهای خوبي دريافت خواهيد كرد.

 

 مطالب مرکز مشاوره سهی اندیش را در کانال sahiandishe@ و اینستاگرام مرکزsahiandish_moshavere دنبال کنید.

مترجم و ویرایشگر: نیکو تبرایی (روانشناس بالینی)