سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

چه کسی است که نخواهد دوست داشتنی باشد؟ شخص دوست داشتنی کسی است که وقتی او را می بینید، دیدنش به شما احساس خوبی می دهد. وقتی با او آشنا می شوید، می خواهید درزمره دوستان تان قرار گیرد.

بعضی گمان می کنند افراد خاصی میتوانند دوست داشتنی باشند، اما اینطور نیست. شما به دوست داشتنی بودن نزدیکتر از آن هستید که فکر می کنید. با بکار گیری چند نکته بدون هیچ تلاشی دوست داشتنی و محبوب خواهید بود.

  • شخص دوست داشتنی قلب مهربانی دارد. همدلی می کند، و به این که دیگران چه احساسی دارند و چگونه می توان به آنها کمک کرد، توجه می کنند. بنابراین در اولین مکالمه بعدی با هر کسی که دارید، از او بپرسید حالش چطور است. اما نه احوالپرسی ای ساده . بلکه به او، احساسش، و نحوه پاسخدهی اش توجه کنید. ببینید مثل همیشه حالش خوب است، یا مکالمه اش متفاوت با مکالمات معمولی قبلی است.

 

  • لازمه دوست داشتنی بودن این است که خود را دوست داشته باشید. انتظار این که همه آماده لطف و مهربانی با شما باشند، خطاست . اگر خودتان را دوست داشته باشید، خودتان به خودتان مهربانی ولطف می کنید و منتظر دیگران نخواهید بود که ناامید شوید. اما اگر نگران برداشت و تفکردیگران در مورد خود هستید و از این که در مورد شما چه فکر می کنند، احساس ناامنی می کنید، به خود مهربانی کردن برای دوست داشتنی بودن، بسیار سخت است.
  • گرچه دوست داشتنی بودن فرایندی است که می تواند سالها بطول انجامد. اما می توان آنرا بصورت قدمهای هر روز یک کودک در نظر گرفت که به زودی می تواند حتی دونده شود. لیستی از چیزهایی که دوست دارید بنویسید. صبح که از خواب بیدار می شوید به خود بگویید که دوست داشتنی هستید. و هر روز یکی از کارهایی را که در لیست خود نوشته اید، برای خود انجام دهید و از آن لذت ببرید.
  • برای دوست داشتنی بودن لازم است خودتان باشید واز هیچ کس تقلید نکنید. اگر خودتان نباشید ، نمی توانید دوست داشتنی باشید. ممکن است یک نسخه دوست داشتنی از شخص دیگری باشید ، اما نمی توانید اصیل باشید! شما به اندازه کافی خوب هستید، پس چرا سعی کنید چیزدیگری باشید؟ جعلی بودن به اندازه خود بودن اثربخش و اصیل نیست.
  • بعضی اوقات بخش اجتماعی ما مدام دستور العمل صادر می کند که پیش برو و بیشتر باش تا دوست داشتنی باشی. کمی وقت بگذارید، آرام بنشینید و به این فکر کنید که چرا می خواهید دوست داشتنی باشید؟ دوست داشتنی بودن برایتان چه معنایی دارد؟ آیا می خواهید دوست داشتنی باشید تا مردم از شما خوششان بیاید؟ یا دنبال احساس ارزشمندی درونی هستید؟ ایده آل این است که بخواهید برای احساس ارزشمندی درونی دوست داشتنی باشید. پیگیری ارزشهای درونی هیچگاه به ناامیدی نمی رسد، بلکه انگیزه حرکت بیشتری ایجاد میکند درحالی که تلاش برای دیگران، با دریافت نکردن پاسخ، منجر به ناامیدی می شود.

 

  • یک فرد دوست داشتنی همه رفتارهایش با هم هماهنگی دارد. او می داند وقتی باید سخت کار کند، لازم است حرف زدن را متوقف کند و سازمان یافته و با نظم عمل نماید.

 

  • خیلی خوب است که به ظاهر خود توجه کنید. این یکی از موارد لازم برای دوست داشتنی بودن است. دوش گرفتن همیشه خوب است ، اما کافی نیست. باکمی رسیدگی به  ظاهر با آرایش متناسب آن را کامل کنید. چند دقیقه برای انتخاب لباستان وقت صرف کنید. به خودتان نگاهی بیندازید تا ببینید قطعات لباستان باهم هماهنگی دارد یاخیر. اگر کسی شما را ببیند، اولین تصور او چیست؟
  • با وقار و ظرافت حرکت کنید: سعی کنید به حرکت خود آگاه باشید. هنگام راه رفتن چانه و شانه های خود را بالا نگهدارید. این امر نشانگر اعتماد به نفس است . و افرادی که اعتماد به نفس خوبی دارند، دوست داشتنی هستند.
  • یک شخص دوست داشتنی به طور کلی باعث می شود افراد احساس خوبی داشته باشند. آنها با انرژی خود یک اتاق را روشن می کنند. ساده ترین راه برای انجام این کار سخاوتمند بودن با لبخند است. از کوچکترین چیزها خوشحال باشید. از زیبایی های کوچک دنیا شگفت زده شوید. با لبخند نشان دهید قدردان هرآنچه اطراف شماست، هستید.
  • این نکته را در ذهن خود داشته باشید که ، افرادی در دنیا هستند که کسی به آنها لبخند نزده است. کسانی هستند که هفته هاست لبخندی دریافت نکرده اند. راجع به آنها فکر کنید. تنها کاری که باید برای درخشان تر شدن دنیا انجام دهید لبخند زدن به آنها است. این اوج دوست داشتنی بودن شماست.
  • رعایت آداب معاشرت همواره سبب محترم و دوست داشتنی بودن شده است . گرچه کمی کلیشه ای است ، اما فرد دوست داشتنی از قوانین و مقررات مناسب برخوردار است. "لطفا" و "ممنون" از اصلی ترین لغات ایشان است. رعایت آداب عطسه کردن، نگه داشتن درب برای شخص پشت سر ، تمیز کردن میز خود بعد از استفاده، و مشارکت با دیگران در کارها ، رفتارهایی هستند که باعث می شود جهان کمی برای همه راحت تر شود .
  • توجه داشته باشید که با چه کسی معاشرت می کنید. اگر دائماً در احاطه افراد منفی و کسانی که شما را به سمت پایین می کشند باشید، هیچ راهی برای دوست داشتنی بودن وجود ندارد. به عبارت دیگر ارتباط خود با افراد سمی را قطع کنید. ممکن است در کوتاه مدت انجام این کار سخت باشد، اما در دراز مدت کاملاً ارزش آن را دارد.
  • واقعیت امر این است که لازمه دوست داشتنی بودن، مثبت اندیشی است. افراد دوست داشتنی معمولا شکایت نمی کنند مگر این که چیزی واقعا براساس ارزشهایشان ناعادلانه باشد. ولی از این که چرا نیمه لیوان خالی است شکایت نمی کنند. انرژی خود را صرف منفی نگری نکنید.علاوه بر نداشتن جهان بینی منفی ، در مورد دیگران نیزمنفی نباشید! مردم را مسخره نکنید و به نقصهای آنها توجه نکنید. برای اینکه دوست داشتنی باشید باید دنیای دوست داشتنی ایجاد کنید.
  • کمک کننده باشید.هر وقت فرصتی برای کمک به شخصی پیدا کردید ، از آن استفاده کنید! خیلی سخت بتوانید دلیلی برای کمک کننده نبودن پیدا کنید ( تنبلی دلیل و بهانه خوبی نیست). اگر کسی را پیدا نمی کنید که به او کمک کنید، معلوم است به اندازه کافی جستجو نکرده اید. آیا دوستی دارید که بسیار پرمشغله باشد و بتوانید درکارهای ساده به او کمک کنید؟ آیا فرد مسنی را می شناسید که برای انجام بعضی کارها به شما احتیاج داشته باشد؟ اگر آنها درخواست نمی کنند، شما پیشنهاد بدهید. بعضی اوقات مردم دوست ندارند درخواست کمک کنند.
  • برای دیگران و زمان آنها ارزش قائل باشید. می دانید چه کسی دوست داشتنی نیست؟ کسی که وقتی به او می گویید 30 دقیقه از عمرتان درانتظاراو تلف شده، اعتنایی می کند. به دیگران نشان ندهید که برای آنها ارزش قائل نیستید.  به آنها نشان دهید که برای آنها به روش های کوچک دیگر نیز ارزش قائل هستید! اگر یک دوست یک شب شام درست کرد، هفته بعد دسر را شما بیاورید. نعمت هایی را که می گیرید پس بدهید تا نشان دهید چقدر سپاسگزار هستید.
  • بدانید چه زمانی دیگران را دراولویت قرار دهید.دوست داشتنی بودن این است که بعضی اوقات دیگران را در اولویت قرار دهید. شما نمی توانید همه را خوشحال کنید و مطمئناً نباید مثل فرش زیر پا باشید. اما اگر کسی از شما چیزی بخواهد، که به شما لطمه نمی زند، موافقت کنید، چرا این کار را نکنید؟
  • شما باید قبل ازهرچیز از خودتان محافظت کنید، کس دیگری این کار را برای شما نخواهد کرد. بنابراین اگر از شما چیزی خلاف سیستم اعتقادی و باورهایتان خواسته شد ، یا شما را درمعرض خطر قرارداد، فکر نکنید که وظیفه دارید یا مجبورهستید که آن کار را انجام دهید. این نشانه دوست داشتنی نبودن شما نیست، بلکه نشانه هوشمندی شماست.
  • نسبت به تفاوتها پذیرنده باشید.بخشی از دوست داشتنی بودن، دوست داشتن همه صرف نظر از وضعیت زندگی و عقایدی است که روی آن اصراردارند، گرچه ازنظر شما بی معنا باشد. وقتی با کسی که با شما متفاوت است روبرو شدید، پذیرنده باشید. سعی کنید نقطه نظرات او را درک کنید. ببینید این تفاوت نگاه از چیست؟ تمام تلاش خود را بکنید تا با همه یکسان رفتار کنید.یعنی با خدمتکار، بهترین دوست، و پیرمردی که از خیابان عبورمیکند. همه ما انسان هستیم و همه ما مستحق توجه و مراقبت هستیم.
  • لحظات کوچک را ارزش گذاری کنید.دوست داشتنی بودن فقط زمانی نیست که حرف می زنید یا وقتی که توجه دیگران روی شماست. بلکه لحظات کوچک است که واقعاً یک فرد را دوست داشتنی می کند. نحوه تماشای یک کودک وقتی که حوله هایش را مرتب می کند، نحوه در آغوش گرفتن یک آشنا و...دوست داشتنی بودن درهمین چیزهای ریز به همان اندازه چیزهای بزرگ هست.
  • دوست داشتنی بودن یک روند 24/7 است. کلاه نیست که بیرون از خانه بپوشید و هنگام رسیدن به خانه درآورید. باید بخشی از شما باشد ، نه نمایشی که در آن نقش ایفا می کنید. کسی را که فکر می کنید طبیعی دوست داشتنی است درنظر بگیرید و او را تماشا کنید. او احتمالاً درست مثل شماست!

 

 

 مهناز مرادی " روانشناس- زوج درمانگر"

       مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

Sahiandish_moshavere#