سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

اگر می ترسید تا ویژگی های مثبت خود را ترقی دهید، شما از ترس خودمختاری رنج می برید. گرچه ترس از ارتقاء خود یک نام رسمی ندارد، اما این ترس وحشتناک و ترسناک می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند. افرادی که از خوشکوفائی می ترسند ، موقعیت ها و قرار های شغلی خود را از دست می دهند، از ملاقات با افراد جدید فرار می کنند و از سرگرمی ها و شادی های زندگی اجتناب دارند. پس مهم است که این ترس را بشناسیم و آن را در خودمان از بین ببریم.

سندرم مهاجم:

ترس از خودشکوفایی مربوط به سندرم مهاجم است که یک مسئله روانشناختی غیر رسمی می باشد، که به شدت مورد تحقیق است. هم مردان و هم زنان ممکن است از این سندرم رنج ببرند، هر چند که مردان به این موضوع کم توجه تر هستند. اگر از این اختلال رنج می برید، شما اعتقاد عمیقی دارید که بدون توجه به موفقیت هایتان آن ها را حاصل تقلب می دانید.

شیوه های مختلفی وجود دارد که این ترس ممکن است خود را نشان دهد. شما ممکن است عمدا یا ناخودآگاه دستاوردهای خود را نادیده بگیرید. شما ممکن است به دیگران نگاه کنید تا اعتماد به نفس و شایستگی هایتان را از دریچه نگاه آنان ببینید. شما ممکن است تمایلی به بررسی خودتان نداشته باشید. در حقیقت، شما ممکن است حساسیت به انتقاد دیگران داشته باشید و آن را به عنوان مدرک بی کفایتی خود ببینید.

چگونه ترس از خودکفایی می تواند به شما آسیب برساند:

اثرات ترس از خودکفایی به طور عمده بر شرایط شخصی شما بستگی دارد. خوانندگان، بازیگران، نوازندگان، نویسندگان و هنرمندان دیگر باید دائما خود را شکوفاتر کنند و مخاطبان خود را با ارتقا و پیشرفت استعدادشان بیشتر جذب کنند. اما تقریبا هر حرفه ای می تواند با ترس از ارتقاء خود از بین برود. این که شما در کارتان پیشرفت می کنید و یا در مورد درآمدتان فکر می کنید و شروع به بازاریابی و عملی کردن افکارتان می کنید اینها از مولفه های مهم موفقیت هستند. افرادی که دارای ترس از ارتقاء خودشان هستند تمایل دارند خودشان را به کارهای سطح پایین تر برسانند، هر چند که ممکن است پاداش کمتر داشته باشد و پیشرفت گرایی آن ها را کور کند، در عین حال آن کار خسته کننده یا ناکارآمد باشد.

ترس از خودارتقائی نیز می تواند زندگی شخصی شما خراب کند. اطمینان یک همدم پنهانی در زندگی برای هر مرد و زنی است. قرارهای اول نیازمند یک تعادل ظریف هستند: ارائه بهترین تصویر از خودتان در عین حال اجتناب از لاف زدن و غلو کردن. قرارهای اول با افراد میتونه خیلی چالش برانگیز باشه اگر که شما بترسید از این که افراد از ویژگی های منحصر به فرد شما مطلع شوند و شما را بهتر بشناسند.

ترس از شکست و موفقیت:

ترس از ارتقاء خود اغلب با ترس دوگانه شکست و موفقیت همراه است. برای شکوفائی و ارتقای خودتان می توانید ریسک کنید و به قضاوت های دیگران در مورد خودتان اهمیت ندهید. این اولین گام است که  منجر به یکی از دو نتیجه می شود: موفقیت یا شکست.

ترس از شکست و موفقیت در یک زمان در یک فرد وجود دارند. هنگامی که با ترس از خودارتقائی همراه می شوید، تقریبا هر تصمیمی را که می گیرید باید دقیقا اندازه گیری کنید. و این موضوع مثل این می ماند که خود را یخ زده تصور کنید که قادر نیستید هیچ تصمیمی برای خود اتخاذ کنید.

درمان ترس از خودارتقائی:

به نظر می رسد ترس از خودارتقائی را مانند بیشتر ترس ها می توان با روش های شناختی-رفتاری (CBT) درمان کرد. رواندرمانی روانپویشی یا اکتشافی ممکن است در شناسائی عواملی که منجر به این ترس می شوند مفید واقع شود.

در اینجا چند توصیه ساده برای افزایش خودارتقائی شما آورده ایم که در عین سادگی بسیار قدرتمند هستند برای تغییر طرز تفکر و شناخت شما:

  • من چیزهای منحصر به فرد برای ارائه دارم.
  • من با استعداد، هوشمند و توانمند هستم.
  • من بهتر یا بدتر از فردی نیستم که قرار است وی را تحت تاثیر قرار بدهم. همه ما انسان هستیم.

شما همچنین می توانید موارد بالا را برای خود بنویسید خود را بنویسید و آن ها را با خود هر روز تکرار کنید نه تنها یک بار در روز بلکه گاهی وقت ها بیشتر این کار را تکرار کنید. اگر ترس شما بر روی یک شک و تردید خاص یا یک وضعیت و شرایط خاص باشد، تکلیف شما این است که یک اظهار نامه برای خود بنویسید که وضعیت خاص شما را در زمان های متفاوت در بر می گیرد.

اظهارنامه های خود را حداقل یکبار در روز بخوانید. زیاد نگاه کردن در آینه می تواند به کاهش عملکرد تکالیفتان منجر شود. هدف این است که گفتار منفی خود را با پیام های مثبت جایگزین کنید و آن پیام ها را تا زمانی که به آنها باور ندارید، تکرار کنید.

گاهی اوقات ترس از ارتقاء خود عمیقا در سایر ترس ها و اعتقادات نسبت به خود ریشه دارد. اگر ترس شما زندگی شما را محدود می کند یا نمی توانید بخاطر آن به کار خود ادامه دهید، به دنبال درمان باشید. یک روان درمانگر می تواند به شما در حل مسائل مربوط به ترس خود کمک کند و یک برنامه درمان برای غلبه بر آنها به شما پیشنهاد دهد.

ترس از ارتقاء خود می تواند برای شما چالش برانگیز باشد، اما با کار سخت و کمی کمک می توانید بر آن فائق آیید و هیچ دلیلی وجود ندارد که شما همچنان رنج بکشید.

توسط لیزا فریشن | مرور شده توسط دکتر استیون گانس | ترجمه علی اکبر محمدزاده (روانشناس بالینی)