سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

حمایت اجتماعی اغلب جزیی کلیدی از ارتباطات محکم و سلامت روانی قوی است. اما واقعا به چه معناست؟ حمایت اجتماعی اساسا به معنی داشتن شبکه ای از خانواده و دوستان است.  کسانی که از شما مراقبت می کنند، و این حس را دارید که چه زمانی که با بحرانی شخصی روبرو هستید، و نیاز به کمک فوری دارید، و چه زمانی که می خواهید تفریح و وقت گذرانی داشته باشید، در کنارتان هستند. این ارتباطات نقشی اساسی در چگونگی عملکرد ما در روزهای زندگی دارند. 

حمایت اجتماعی باعث می شود افراد در زمانی که با استرس مواجه می شوند بتوانند روی پا بمانند و به آنها قوت قلب می دهد که پیش بروند. اما حمایت اجتماعی خیابان یکطرفه نیست. همه ما از طرفی لازم است حمایت شویم، و از طرف دیگر حمایت کنیم.

 

اهمیت عضویت در یک شبکه حمایت اجتماعی:

روانشناسان و دیگر متخصصان سلامت روان اغلب در مورد اهمیت داشتن شبکه حمایت اجتماعی قوی صحبت می کنند. زمانی که برای رسیدن به اهدافمان یا مقابله با یک بحران تلاش می کنیم، کارشناسان اغلب مردم را به دریافت حمایت از دوستان و خانواده خود دعوت می کنند. تحقیقات نیز ارتباط بین روابط اجتماعی و بسیاری از جنبه های متفاوت سلامت را نشان میدهند.

به عنوان مثال : حمایت اجتماعی ضعیف با احساس تنهایی مرتبط است که خطر ابتلا به افسردگی، خودکشی، مصرف الکل ، گرفتگی عروق، و عملکردهای دیگر مغز را افزایش می دهد. در یک تحقیق در مردان میانسال ، کسانی که حمایت اجتماعی و عاطفی قوی ای داشتند، نسبت به آنها که چنین ارتباطاتی را نداشتند احتمال مرگ کمتری در دوره 70 سالگی داشتند.

کدام جنبه های محیط احتماعی ما برای سلامت حیاتی هستند؟ و چگونه محیط های اجتماعی، بر سلامت ما اثر می گذارند؟ شلدون کوهن می گوید که دو جنبه اساسی در دنیای اجتماعی ما وجود دارد که در سلامت ما نقش دارند: حمایت اجتماعی و یکپارچگی اجتماعی .

حمایت اجتماعی :

حمایت اجتماعی به منابع مالی و روانشناختی ای اشاره دارد که بوسیله شبکه اجتماعی آماده می شود تا به افراد برای مقابله با استرس کمک کند. حمایتهای اجتماعی ممکن است به شکلهای مختلف انجام شود. گاهی حمایت این چنین است که حمایت گر مسئولیتهایی را در انجام کارهای روزانه فرد بیمار یا ناتوان به عهده می گیرد. گاه ممکن است بصورت کمک مالی انجام شود،  و گاه صرفا بصورت ارتباطی دوستانه، همدلانه و همراهی در شرایط سخت .

یکپارچگی اجتماعی :

 یکپارچگی اجتماعی مشارکت واقعی در روابط اجتماعی مختلف است. این یکپارچگی شامل هیجانات، صمیمیت، و حس متعلق بودن به گروه های اجتماعی مثل بخشی از یک خانواده است. کارشناسان معتقدند که یکپارچگی منبعی محافظتی در برابر رفتارهای ناسازگار و عواقب ناشی از آسیب سلامتی ایجاد می کند. 

 

نگاهی دقیق تر به انواع حمایت اجتماعی:

شبکه های حمایت اجتماعی می توانند در شکلهای مختلف بوجود بیایند و نقشهای متفاوتی در زندگی شما داشته باشند. گاهی افراد خانواده و دوستان نزدیک برایتان حمایت عاطفی ایجاد می کنند. آنها وقتی نیاز به شانه ای برای گریه کردن دارید، شما را به شرایط عادی برمی گردانند. اهمیت این نوع حمایت، بخصوص در زمانهایی که استرس زیادی دارید و احساس تنهایی می کنید، بسیار قابل درک است.

در نمونه های دیگر، افرادی که در شبکه اجتماعی شما هستند ممکن است حمایت ابزاری ارائه دهند. آنها از نیازهای جسمانی شما مراقبت می کنند و دست تان را برای یاری می گیرند. ممکن است وقتی که بیمار هستید غذای گرم برای تان بیاورند، یا خریدتان را انجام دهند ، یا برای مراجعه به پزشک با شما همراهی کنند. این حمایت زمانی مهم است که مردم نیازهایی فوری دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

بعضی ممکن است حمایت اطلاعاتی برایتان داشته باشند. به عنوان مثال وقتی می خواهید تصمیمی بگیرید یا تغییرات مهمی در زندگی ایجاد کنید، با ارائه اطلاعات درست و مناسب و توصیه های مطلوب شما را تحت حمایت قرار دهند. با داشتن چنین حامیانی، کمتر احساس اضطراب و استرس خواهید داشت.  

افرادی که در شبکه اجتماعی شما هستند ممکن است در زمانهای متفاوت، نقشهای متفاوتی ایفا کنند. زمانی  حمایت اطلاعاتی فراهم می کند، و زمانی دیگر حمایت ابزاری. داشتن یک شبکه حمایت اجتماعی محکم، این احتمال را ایجاد می کند که  وقتی واقعا نیاز دارید، انواع حمایت را دریافت کنید.

چطور حمایت اجتماعی برای سلامت ما مفید است :

گروه های اجتماعی می توانند انتخاب ها و رفتارهای سالم را تشویق کنند: مشارکت در گروه های اجتماعی متعادل کننده رفتارهای اجتماعی هستند، و اغلب بر داشتن رژیم غذایی سالم ، ورزش، سیگار ، الکل، یا ترک استفاده از مواد مخدر اثر می گذارد. البته همانطور که گروه های اجتماعی می توانند تاثیرات مثبت بجا بگذارند، وقتی فرد تحت فشار همسالان قرار می گیرد، می تواند به سمت تصمیم های خطرناک و آسیب رسان نیز هدایت شود. ولی به هر حال فشار و حمایت می تواند منجربه درگیری انسان در رفتارهای سلامت نیز باشد که دارای اهمیت بیشتری می باشد.

اگر تابه حال برای تغییر یک عادت تلاش کرده باشید، می توانید تشخیص دهید که حمایت اجتماعی چقدر اهمیت دارد. اگر ارتباطات اجتماعی شما برای دست یابی به هدف حمایت تان نکنند، همه چیز سخت تر می شود. در حالی که اگر دوستان و خانواده شما حمایت تان کنند و برای رسیدن به هدف تشویقتان کنند، می توانید برآن غلبه کنید و سلامت خود را تا حد ممکن پیش ببرید.

حمایت اجتماعی به مقابله بهتر با استرس کمک می کند: استرس اثرات جدی ای بر سلامت به جای می گذارد. از کاهش سیستم ایمنی بدن گرفته تا افزایش ریسک حمله قلبی . با قرار داشتن دراحاطه حمایت افرادی که از شما مراقبت می کنند، می توانید خود را در مقابله با استرسهایی که در زندگی ایجاد می شود، توانمند ببینید. صحبت کردن با کسانی که استرس مشابهی را تجربه می کنند، می تواند منبعی از حمایت ، همدلی و انگیزه باشد. 

واضح است که روابط اجتماعی، نقشی اساسی در سلامتی و بهزیستی کلی ما دارد.

 شما برای بهبود شبکه اجتماعی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

 

 

 مهناز مرادی"مشاور-زوج درمانگر"

مطالب ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere