سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

آیا در بحران ویروس کرونا دچار افسردگی یا کسالت شده اید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید.

COVID-19 تغییرات زیادی در زندگی همه ما ایجاد کرده است. ممکن است در خانه کار کنیم ، عزیزان خود را کمتر ببینیم،و... اما فاصله اجتماعی نباید ما را از برقراری روابط سالم و شاد و یا تقویت مهارت هایمان باز دارد. البته عمل کردن به همان سادگی که گفته می شود نیست. مواقعی پیش می آید که بدون هیچ دلیلی احساس ضعف می کنیم. ممکن است هر چقدر تلاش کنیم، احساس کنیم که اتفاق خوبی نمی افتد. اما آنچه مهم است تسلیم نشدن است! برای حفظ سلامتی جسمی و عاطفی بسیار ضروری است هرکار کوچک و ممکنی را انجام دهیم. این به نوبه خود به ما کمک می کند که ذهنیت مثبتی داشته باشیم تا روابط خود را شاد و سالم نگه داریم.

اما چگونه می توانیم از پس آن برآییم؟

در طی فاصله اجتماعی ، یافتن راه هایی برای تقویت سلامت روان بسیار مهم است. این کار را می توانید با مشغول نگه داشتن ذهن خود، و یافتن راه های ابتکاری برای حفظ زندگی اجتماعی انجام دهید. فاصله گذاری اجتماعی در حال تغییر شیوه زندگی ما است ، اما نیازی به تغییر در دوستی، روابط عاشقانه یا رشد مهارت های ما نیست. به همین دلیل ما در حال بررسی نکاتی برای شاد نگه داشتن روابط در طول بحران COVID-19 هستیم.

راه های جدیدی برای معاشرت پیدا کنید:

وضعیت کنونی جهان بیشتر شهرها را در قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی قرار داده است. و این وضعیت، باعث شده بسیاری از زوج های رمانتیک هفته ها مجبورباشند فقط با هم زمان بگذرانند و احتمالا از وضعیت همراهی یکدیگر خسته شوند. اگرچه رابطه می تواند ایجاد کننده آرامش باشد، اما بعد از چند هفته، ممکن است مدتهای طولانی با هم بودن خسته کننده شود.

گذراندن روز به روز در همان مکان می تواند حتی زوج های فداکار را نیز کمی کلافه کند. "حتی زوجین متعهد نیز می توانند بی حال شوند و حس زمان را از دست بدهند و از خود بپرسند ، امروز چه روزی است؟احساس یکنواختی می تواند باعث بی حسی و یخ زدگی احساسات شود ، که بخشی از کنار آمدن با این همه عدم اطمینان حال حاضر در جهان است". چگونه می توانید با هم در هماهنگی و صلح بمانید و یکدیگررا کلافه نکنید؟

هر اتفاقی در زندگی شما می افتد ، به یاد داشته باشید که این یک مرحله موقتی است و به زودی از آن خارج خواهید شد. بنابراین، به جای اینکه درگیر افکار افسرده کننده شوید ، از این زمان برای استحکام روابط خود و ایجاد خاطرات زیبا استفاده کنید.

مراقبت از خود و یک روال روتین را حفظ کنید:

"مراقبت از خود ضروری است. با همه تغییر برنامه های افراد، ایجاد و حفظ نوعی روال روتین مهم است". نظم ساعات خواب و بیداری خود را حفظ کنید، تخت را مرتب کرده و لباس مرتب بپوشید. برنامه های روتین زندگی را داشته باشید، گرچه نتوانید برای کار بیرون بروید. ازبین بردن برنامه ریزی، می تواند روز را خراب کند و به تخریب رابطه و سبک زندگی کمک کند .

 

سرگرمی هایی را برنامه ریزی کنید:

اگرچه ممکن است برنامه ریزی های سابق مثل سفر و... لغو یا به تعویق بیفتد، اما می توان برنامه های جدید و متفاوتی ایجاد کرد. نکته مهم این است که چیزهایی را ایجاد کنید ، حتی اگر کوچک باشند. "

  • به جای اینکه با همسرتان فقط تلویزیون تماشا کنید ، یک گپ گروهی آنلاین ترتیب دهید و با بهترین دوستانتان در ارتباط باشید.
  • تعداد زیادی بازی آنلاین وجود دارد که می توانید همانطورکه چت ویدیویی دارید، با هم و گروهی بازی کنید.
  • میهمانی های ویدئویی با افراد مورد علاقه خود نیز می تواند به خروج از افسردگی های قرنطینه کمک کند.
  • اگر در کلاس آنلاین شرکت می کنید یا مهارت جدیدی یاد می گیرید، چرا این کار را با شریک زندگی یا یکی از عزیزانتان انجام نمی دهید؟ این یک روش عالی دیگر برای جالب نگه داشتن مسائل در حین فاصله اجتماعی است ، در حالی که مغز خود را هشیار نگه می دارید.

با هم چیز جدیدی یاد بگیرید:

یکی از راه هایی که می توانید روابط خود را در حین قرنطینه زنده نگه دارید ، انجام کار جدید و مهیج در کنار هم است. آیا تا به حال دوست داشته اید مهارت شغلی جدیدی یاد بگیرید؟ در مورد یادگیری زبان جدید، نواختن ساز یا یادگیری آشپزی چطور؟ پرورش مهارت دیگر لازم نیست که یک رویا باشد. با وقت اضافی ای که در این ایام دارید ، می توانید مهارت جدیدی بیاموزید که به شما کمک کند شغل رویایی خود را بدست آورید، جنبه خلاقیت خود را فعال کنید و پیوند بین خود و همسرتان را تقویت کنید.

تحقیقات منتشر شده در SAGE Journals نشان داد که زوجینی که چیزهای جدید و هیجان انگیزی را با هم امتحان می کنند (مانند یادگیری مهارت های جدید یا سرگرمی ها) رضایت زناشویی بیشتری دارند.

یادگیری مهارت جدید با همسرتان زندگی شما را در طول قرنطینه جالب نگه می دارد. این کار همچنین ذهن شما را پرورش می دهد ، سلامت روان را بهبود می بخشد و - بهترین از همه - یک شریک درکنار خود دارید که با او تمرین کنید. مزایای زن و شوهری به کنار ، پرورش مهارت همچنین می تواند در این اوقات افسرده احساس موفقیت را به شما القا کند. داشتن اهدافی برای تلاش در جهت حفظ روحیه  به شما کمک خواهد کرد.

شوخ طبع و با احساس باشید:

استفاده از راه های مختلف ارتباطی به شما کمک می کند تا رابطه تازه بماند. وقتی می توانید پیامهایی طنز برای یکدیگر بفرستید، اینکار را بکنید. تازه نگه داشتن رابطه عاشقانه در این زمان می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. انتقال احساسات خود به یکدیگر و ادامه شناختن یکدیگر (صرف نظر از مدت زمانی که با هم بوده اید) به سلامتی و شاد بودن پیوند شما در این اوقات پر فشار کمک می کند.

از سلامت روان خود مراقبت کنید:

چه زمانی اوضاع به حالت عادی برمی گردد؟ این سوالی است که ذهن همه را در طی این همه گیری جهانی درگیر خود کرده است. استرس و اضطراب واکنش های طبیعی نسبت به موارد ناشناخته هستند و با COVID-19 ، آینده در حال حاضر مبهم است. روحیه شما تأثیر زیادی در نحوه کنترل قرنطینه و بحران COVID-19 خواهد داشت. مراقبت از سلامت روان شما ضروری است. با دوستان و عزیزان مورد اعتماد تماس بگیرید تا درباره احساس خود صحبت کنید یا از برنامه های بهداشت روان یا مشاوران آنلاین استفاده کنید. توسعه مهارت های جدید و حفظ روابط اجتماعی نیز به شما کمک می کند تا در این اوقات تلاش در یک فضای مثبت روانی قرار داشته باشید.

روز کاری را محدود نگه دارید:

اضطراب ناشی از بیماری همه گیر ممکن است برخی از افراد را وسوسه کند که خود را در کارغرق کننند، به ویژه افرادی که هویت شخصی خود را در حرفه خود سرمایه گذاری می کنند. آنها ممکن است روال روتین جلسات، و ساختاری که با آن پیش می رفتند، را از دست بدهند، به همین دلیل، برای زوج هایی که در خانه کار می کنند ، تعیین مرز بین ساعات کار و اوقات با هم بودن اهمیت دارد.

مراقب سوء مصرف الکل و مواد باشید:

افزایش استرس می تواند عاداتی مثل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، یا مصرف مواد را تشدید کند که مصرف زیاد می تواند زمینه رابرای تعاملات ناسالم فراهم کند. افرادی هم که در مرحله ترک اعتیاد هستند، لازم است هشیار باشند. زیرا در خانه ماندن و عدم حضور در جلسات حمایتی می تواند خطر عود را افزایش دهد.

با هم بیرون بروید:

ورزش با هم در فضای باز می تواند راهی موثر برای کاهش استرس و تقویت ارتباطات مثبت باشد. به همین دلیل  توصیه می شود از دوچرخه سواری، دو، یا حتی فقط قدم زدن باهم استفاده کنید.

"زوج هایی که بیشتر بی تحرک هستند می توانند عادت سالمی مانند پیاده روی منظم در فضای باز را با هم در این مدت شروع کنند."

روی رابطه جنسی شگفت انگیز حساب نکنید:

ماندن در خانه برای کمک به مهار یک بیماری همه گیر دقیقاً یک تعطیلات عاشقانه نیست. زوجین باید انتظارات خود را در مورد صمیمیت جنسی اصلاح کنند. مردم حواسشان پرت است و بین کار و زندگی در خانه مه آلودگی وجود دارد. "استرس بسیار واقعی است ، به خصوص اگر یک یا هر دو نفر در خانه با کودکان درگیر باشند ، مشکلات مالی، از دست دادن شغل یا بیماری یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که زندگی را تحت تأثیر قرار داده باشد، همراه با عدم اطمینان کلی در مورد آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد ، می تواند در میل جنسی تداخل ایجاد کند. "

سیستم حمایتی خود را گسترش دهید:

شریک زندگی شما هر چقدر هم شگفت انگیز باشد فقط یک نفر است و لازم است  به خاطر نیازهای عاطفی خود به یک فرد فقط به این دلیل که زیر یک سقف هستید، متکی نباشید. برای هر دو زوج لازم است که ارتباط با خانواده و دوستانی را که می توانند در دسترس باشند حفظ کنند ، خصوصاً با گذشت زمان با ادامه اقدامات فاصله فیزیکی. " از فن آوری استفاده كنید تا شبکه حمایتی شما دست نخورده باقی بماند."

اگر به کمک احتیاج داشتید بگویید:

متخصصان و روانشناسان بهداشت روان همچنان آماده ارائه خدمات بهداشت روان هستند. بسیاری از راه دور کار می کنند، و بعضی حضوری. به هر صورت در صورت نیاز به حمایت بهداشت روان درخواست کنید . به این ترتیب می توانید به سلامت از این دوره عبور کنید.

 

 

 

 مهناز مرادی"مشاور- زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere