سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

چگونه یک ازدواج رو به زوال میگذارد؟

 

    کلید حفاظت از ازدواج در مقابل طلاق ، آشفتگی و ناشادی ،کاهش فاکتورهای خطر و افزایش فاکتورهای حفاظتی است . این مطالب اجازه می دهند تا ما    موفقیت و شکست در ازدواج را بهتر درک کنیم. اجازه دهید نگاهی خلاصه به روند شکل گیری و مرگ یک ازدواج بیندازیم .

 

 

 

  • یکدیگر را ملاقات می کنید و به هر طریقی که ممکن است با یکدیگر آشنا می شوید.
  • نسبت به یکدیگر جذب می شوید و شروع می کنید به وقت گذرانی با یکدیگر.
  • در یک رابطه دوطرفه به یکدیگر علاقمند می شوید. از بودن با هم لذت می برید، هیجان دارید و حرارت عشق در درونتان شعله ور می شود.
  • نگران می شوید که مبادا او را از دست بدهید.
  • شروع می کنید به متعهد شدن به یکدیگر . چون تعهد اضطراب از دست دادن را کاهش می دهد و از ارتباط محافظت می کند.
  • نامزد می شوید و سپس ازدواج می کنید.

     مشکلات آغاز می شوند. بعضی از مشکلات برپایه مسائلی هستند که برای هر دو شما در زندگی رخ می دهد و بعضی دیگر برپایه تفاوتهایی است که در انتظارات و خواسته هایتان ، یا باورهای مهمتان وجود دارد. برای بعضی از زوجها اینها مشکلات ساده ای هستند وبرای بعضی دیگر خیلی مشکل و مصیبت بار ( مثل داشتن فرزندی با بیماری جدی).

     مثل خیلی از زوج ها و نه همه در مدیریت تعارضات و کشمکش هایی که در زندگیتان بوجود می آیند ، مشکل دارید. در مواجهه با مشکلات مثل یک تیم عمل نمی کنید، پس تعارضات متوالی تر و شدیدتر می شوند. بسیاری از اوقات با هم بودنتان رابا کشمکش و جدایی به پایان می رسانید . با یکدیگر خوب ارتباط برقرار نمی کنید و شروع می کنید به " نق زدن " در مورد همه چیز.

 

  • خطر پیش روست

     همانطور که بیشتر مشغول زندگی می شوید ، کمتر با هم وقت می گذرانید ، کمتر با هم تفریح می کنید، خانه ای دارید که از آن مراقبت کنید و شاید بچه هایی که نیاز به وقت و توجه شما دارند. کارشما وقت بیشتری رابه خود صرف می کند و فشارهای مالی بیشتر میشود. رابطه مثبت شما آسیب می بیند. نسبت به بخشهایی از زندگی که شما را به هم پیوند می دهند غفلت می کنید . وقت کمتری با هم می گذرانید ، کمتر بیرون می روید، کنار هم نمی نشینید و یا با هم برای دوستانه صحبت کردن قدم نمی زنید ، و وقتی این کار را می کنید اغلب به بحث منجر می شود.

     این نقطه عطف بزرگی است که یکی یا هر دو شما شروع می کنید به اینکه با حضور خود برای دیگری به جای حمایت و لذت، رنج و استرس فراهم کنید . دوستی با یکدیگر تبدیل به خاطره ای در دور دست می شود ( اگر به خاطر بیاید!!) . امنیت نسبت به با هم بودن برای همیشه تبدیل می شود به تهدید در بحث ها " چرا من باید با تو بمانم؟"" شاید ماباید از هم جدا شویم" و دیگر جملات .

     حالا شما فرسایشی کلی را درتخصیص دادن زمان به یکدیگر و سرمایه گذاری در ارتباط تجربه می کنید. فراموش می کنید که برای چه اولین بار این سفر یعنی تشکیل خانواده را شروع کردید. آنگاه که نیرویی برای ناگزیر در کنار یکدیگر بودن وجود نداشته باشد ، طلاق می گیرید ، یا اگر با یکدیگر بمانید به فاصله ای دردناک رانده می شوید.

     ما امیدواریم بتوانیم به زوجها کمک کنیم تا از این جاده عمومی خارج بمانند. این جاده به مقصدی منتهی می شود که هیچ زوجی آن را جستجو نمی کند. اما خیلی ها آنرا مثل هم به پایان می رسانند. شما مجبور نیستید در این مسیر بمانید. قدم اول برای خارج ماندن از این جاده شناخت عواملی است که منجر به دردناک شدن رابطه می شود مثل:

 

 ✔ سبکهای منفی گفتگو با یکدیگر ، مانند بحثهایی که که به سرعت منفی می شوند، خاتمه می یابند و سکوت حکمفرما می شود.

 ✔ سخت ارتباط برقرارکردن ، بخصوص وقتی که با موضوعی مخالف هستید.

 ✔ عدم موفقیت در خوب مدیریت کردن یک مشکل در قالب یک تیم .

 ✔ داشتن باورهای غیر منطقی درمورد ازدواج .

 ✔ داشتن نگرشهای متفاوت نسبت به امورمهم .

 ✔ داشتن سطح پایینی از تعهد نسبت به یکدیگر که در رفتارهایی مثل عدم موفقیت در حمایت از رابطه تان در مقابل جذب دیگران شدن ، یا موفق به درک ازدوا ج به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت نشدن ، منعکس میگردد.

 

     بطورکلی می توان گفت سطوح بالاتر ابتلا به مشکلات بیشتر، در خوب مدیریت نکردن مشکلات و احساسات منفی گره خورده است. لذا لازم است بدانید:

چگونه و با چه تجهیزاتی سفر را آغاز کنید ، ادامه دهید ، و راه را مدیریت کنید.

 

 

 

گردآورنده: مهناز مرادی |" مشاور خانواده"